Technika morbidního v pohádkách
Technology of morbid in fairy tales
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82904Identifikátory
SIS: 161051
Kolekce
- Kvalifikační práce [23775]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Heczková, Libuše
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
12. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
pohádka, Hans Christian Andersen, Oscar Wilde, Karel Jaromír Erben, tělesnost, morbidita, Max LüthiKlíčová slova (anglicky)
fairy tale, Hans Christian Andersen, Oscar Wilde, Karel Jaromír Erben, corporeality, morbid, Max Lüthi(česky) Diplomová práce se věnuje specifickému pojetí těla a tělesnosti v pohádkách, zejména prvkům morbidním, které bývají často reflektovány jako nepohádkové. Pozornost je zaměřena na pohádky Karla Jaromíra Erbena, Hanse Christiana Andersena a Oscara Wildea. Práce zároveň uvádí do českého prostředí teorii švýcarského badatele Maxe Lüthiho, kterou zformuloval v European Folktale: Form and Nature.. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická nejprve podává komplexní explikaci teorie pohádky Maxe Lüthiho. Postupuje po hlavních termínech, které Lüthi pro pohádku vymezil: jednorozměrovost, plošnost, abstraktní styl, izolace a univerzální propojení, sublimace a všezahrnující charakter pohádky. Následně rámec této teorie rozšiřuje i do pole pohádky autorské. Věnuje se rozdílům i styčným bodům těchto dvou subžánrů na příkladu moderní pohádky Příběh nejstarší princezny. V praktické části se práce věnuje relevantním strategiím práce s tělem a tělesností v pohádkách. Poslední část se věnuje morbidním technikám porušování povrchu těla pohádkových postav, vnitřní destrukci těla a prvkům na pomezí. Vše bohatě ilustruje konkrétními příklady primárního materiálu. Práce ukázala, že teorie Maxe Lüthiho je nosná i mimo omezení na lidové pohádky. Zároveň ukazuje nutnost zkoumání pohádkového žánru...
(in English): The diploma thesis deals with the specific conception of body and corporeality in fairy tales, especially with morbid elements which are often reflected as non-fairy tale. The fairy tales of Karel Jaromír Erben, Hans Christian Andersen and Oscar Wilde are the main focus. The thesis also introduces the theory of the Swiss scholar Max Lüthi formulated in The European Folktale: Form and Nature into the Czech context. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical section provides a complex explication of Max Lüthi's theory of the fairy tale. It examines the main terms that Luthi defined for the fairy tale: One-dimensionality, Depthlessness, Abstract Style, Isolation and Universal Interconnection, Sublimation and All-Inclusiveness. Then the frame of this theory is extended into the field of the authorial fairy tale. The diploma thesis then sums up the differences and the points of contact between those two subgenres using The Story of the Eldest Princess as an example. The practical part focuses on relevant strategies of handling the body and corporeality in fairy tales. The last chapter deals with techniques of breaking the surface of the fairy tale characters' bodies, with internal destruction of the body and with the elements in between. All is...