Diagnostika časové perspektivy u středoškolské mládeže
Diagnostic of Time Perspective in High School Students ́
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82797Identifikátory
SIS: 132925
Kolekce
- Kvalifikační práce [18847]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Chrz, Vladimír
Holeček, Václav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogická psychologie
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
16. 5. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Časová perspektiva, budoucí časová perspektiva, perspektivní orientace, výkonová motivace, diagnostika časové perspektivy, Metoda motivační indukceKlíčová slova (anglicky)
Time perspective, future time perspective, perspective orientation, achievement motivation, the diagnostic of time perspective, Motivational Induction MethodDizertační práce se zabývá vztahem k budoucnosti u středoškolských studentů a diagnostickými možnostmi tohoto fenoménu. V teoretické části popisujeme filosofické a především psychologické pojetí času. Zaměřujeme se na hlavní teoretické koncepty časové perspektivy a jejich představitele, přičemž detailněji rozebíráme kognitivně-motivační koncepce a jejich vztah s výkonovou motivací. Praktická část sleduje tři výzkumné cíle, kterými jsou 1. operacionalizace časové perspektivy, 2. deskripce vztahu žáků a studentů k budoucnosti prostřednictvím zkoumaných metod a 3. prověření vztahu časové perspektivy a výkonové motivace. V rámci prvního cíle jsme provedly analýzu kódovacího systému Metody motivační indukce a za pomocí námi provedených změn jsme usnadnily používání této metody. Ve druhém výzkumném cíli jsme použili baterii testů využívající kvantitativní i kvantitativně-kvalitativní metodologii - Metodu motivační indukce (Nuttin), Dotazník perspektivní orientace (Pavelková), Zimbardův inventář časové perspektivy (Zimbardo), Dotazník výkonové motivace (Hrabal, Pavelková) a Dotazník motivačních zdrojů učební činnosti (Pavelková, Hrabal). Na konci praktické části představujeme kazuistiky studentů a žáků, díky kterým můžeme ukázat pozitiva a negativa námi použitých diagnostických metod. Klíčová slova:...
This disertation thesis thematize the relationship to the future in high school students' and the diagnostic possibilities of this phenomena. We will describe the philosophical and primarily the psychological conception of time. The thesis focuses on the main theoretical concepts of time perspective, the cognitive-motivational theories and their relationship with achievement motivation. The empirical part has three goals: 1. The diagnostic of time perspective, 2. The description of students'relationship to the future, 3. The investigation of relationship between time perspective and achievement motivation. The analysis of the coding system of the Motivational Induction Method lead to improving this system. There was a battery of tests (quantitative and mixed methodology) used to diagnose the time perspective of students', namely Motivational Induction Method (Nuttin), Zimbardo Time Perspective Inventory (Zimbardo), Achievement Motivation Questionaire (Hrabal, Pavelková) and Motivational Sources of Learning Activities (Pavelková, Hrabal). The case studies that can show positives and/or negatives of used methods and individual ways of representing the future are presented in the end of the thesis. Key words: time perspective, future time perspective, perspective orientation, achievement motivation,...