Analýza lidovýchovných spolkových aktivit v období Československé republiky (1918-1938)
Analysis of adult-education asociation activities in the Czechoslovak Republic (1918-1938)
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82697Identifikátory
SIS: 151353
Kolekce
- Kvalifikační práce [22834]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kopecký, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
10. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Vzdělávání dospělých, spolková činnost, Československá republika, 1918-1938Klíčová slova (anglicky)
Adult education, asociation activities, Czechoslovak Republic, 1918-1938Bakalářská práce je věnována analýze spolkových lidovýchovných aktivit v období první Československé republiky. Činnost spolků byla reflektována s ohledem na jejich tradici, sahající zpravidla do druhé poloviny 19. století, kdy se české země vyvíjely v rámci rakousko- -uherské monarchie. Podobu lidovýchovného působení v období samostatného československého státu spoluutvářely zásadní politické, hospodářské a kulturní proměny společnosti. Nově utvořené zákonné normy vnesly do lidovýchovné práce standardy a řád. Kromě tradičních spolků, které vycházely z principu dobrovolnosti, vznikl státem garantovaný lidovýchovný systém. Na základě studia dobových i současných pramenů byl vymezen vztah spolkové činnosti a státní lidovýchovné soustavy v letech 1918-1938. V práci byly identifikovány hlavní styčné body a rozdíly paralelních lidovýchovných systémů v období první Československé republiky.
This bachelor thesis deals with the analysis of the institutional national educational activities in the first Czechoslovak Republic (1918-1938). The activity of the institutions is reflected in such a way that their tradition is taken into consideration, reaching mostly to the half of the 19th century, the period in which the Czech lands were part of the Austro-Hungarian Empire. Essential political, economical and cultural society changes were co-determining the form of the educational activities. Newly designed laws subjected the educational work to standards and rules. A state guaranteed national educational system originated next to the traditional associations on voluntary basis. The relationship between the associational activities and the state national educational system in the years 1918-1938 is delimited , based on the resources available, both historical and modern. The main common points of and differences among the parallel national education systems in the first Czechoslovak Republic are identified in this work.