Zobrazit minimální záznam

Arete, education, sport
dc.contributor.advisorHogenová, Anna
dc.creatorKalenský, Petr
dc.date.accessioned2020-11-26T17:41:35Z
dc.date.available2020-11-26T17:41:35Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/82628
dc.description.abstractThe term ARETE originated in Ancient Greece. It refers to intentional state of mind which leads to correct task-performing. Prof. Patočka considered ARETE a classification of free life. It is a certain virtue of man who not only focuses on his life but also tries to build a space for his realization by perceiving the true nature of things and acting in harmony with it. In this sense Heraclitus had already spoken about ARETE and similar conclusions were drawn by taoists in China,too. Education was highly regarded in Ancient Greece. A man could acquire ARETE through education. However, a teacher could not teach in such a way we understand nowadays. The teacher must be rather a tutor who is leading a student up the right path to the good as Socrates used to teach in Athens. It is not about quantity of knowledge but it is important to know fundamental principles, to understand relationships, to know their background. Sport was held in honour of the Gods, it was sacred. A winner of the Olympic Games proved his gratitude to Gods by achieving his success. The origin of the Olympic Games was then entirely based on ARETE. Key words: ARETE, education, sport, harmony, Olympic Gamesen_US
dc.description.abstractVýraz ARETÉ vznikl v antickém Řecku. Jde o záměrný duševní stav, který vede ke správnému jednání. Pro Patočku je ARETÉ určením svobodného života. Jde o určitou výtečnost člověka, který se nezaměřuje jen na svůj život, ale buduje prostor pro své uplatnění tak, že vidí do povahy věcí a jedná ve shodě s ní. V tomto smyslu hovořil o ARETÉ již Hérakleitos, k podobným závěrům docházeli také taoisté v Číně. V Řecku byla výchova velice důležitá. Skrze výchovu bylo možno ARETÉ získat. Učitel však nemohl učit v dnešním slova smyslu, kdy učí jen svůj předmět. Vyučující musí být spíše vychovatel, který žáka vyvádí na cestu k Dobru, jak to prováděl už Sókratés. Nejde tedy o kvantitu vědomostí, ale důležité je znát podstatné, znát souvislosti, vidět pozadí. Sport vznikl pro uctívání bohů, byl tedy posvátný. Vítěz olympijských her svým výkonem dokazoval svou vděčnost bohům. ARETÉ byla tedy pozadím, na které vznikly olympijské hry. Klíčová slova: ARETÉ, výchova, sport, harmonie, olympijské hrycs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectareteen_US
dc.subjectsporten_US
dc.subjecteducationen_US
dc.subjectaretecs_CZ
dc.subjectsportcs_CZ
dc.subjectvýchovacs_CZ
dc.titleAreté, výchova, sportcs_CZ
dc.typedizertační prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-09-30
dc.description.departmentOddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.identifier.repId93888
dc.title.translatedArete, education, sporten_US
dc.contributor.refereeKalábová, Helena
dc.contributor.refereeSemrádová, Ilona
dc.identifier.aleph002032086
thesis.degree.namePh.D.
thesis.degree.leveldoktorskécs_CZ
thesis.degree.disciplineFilozofiecs_CZ
thesis.degree.disciplinePhilosophyen_US
thesis.degree.programFilozofiecs_CZ
thesis.degree.programPhilosophyen_US
uk.thesis.typedizertační prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPhilosophyen_US
uk.degree-program.csFilozofiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilosophyen_US
thesis.grade.csProspěl/acs_CZ
thesis.grade.enPassen_US
uk.abstract.csVýraz ARETÉ vznikl v antickém Řecku. Jde o záměrný duševní stav, který vede ke správnému jednání. Pro Patočku je ARETÉ určením svobodného života. Jde o určitou výtečnost člověka, který se nezaměřuje jen na svůj život, ale buduje prostor pro své uplatnění tak, že vidí do povahy věcí a jedná ve shodě s ní. V tomto smyslu hovořil o ARETÉ již Hérakleitos, k podobným závěrům docházeli také taoisté v Číně. V Řecku byla výchova velice důležitá. Skrze výchovu bylo možno ARETÉ získat. Učitel však nemohl učit v dnešním slova smyslu, kdy učí jen svůj předmět. Vyučující musí být spíše vychovatel, který žáka vyvádí na cestu k Dobru, jak to prováděl už Sókratés. Nejde tedy o kvantitu vědomostí, ale důležité je znát podstatné, znát souvislosti, vidět pozadí. Sport vznikl pro uctívání bohů, byl tedy posvátný. Vítěz olympijských her svým výkonem dokazoval svou vděčnost bohům. ARETÉ byla tedy pozadím, na které vznikly olympijské hry. Klíčová slova: ARETÉ, výchova, sport, harmonie, olympijské hrycs_CZ
uk.abstract.enThe term ARETE originated in Ancient Greece. It refers to intentional state of mind which leads to correct task-performing. Prof. Patočka considered ARETE a classification of free life. It is a certain virtue of man who not only focuses on his life but also tries to build a space for his realization by perceiving the true nature of things and acting in harmony with it. In this sense Heraclitus had already spoken about ARETE and similar conclusions were drawn by taoists in China,too. Education was highly regarded in Ancient Greece. A man could acquire ARETE through education. However, a teacher could not teach in such a way we understand nowadays. The teacher must be rather a tutor who is leading a student up the right path to the good as Socrates used to teach in Athens. It is not about quantity of knowledge but it is important to know fundamental principles, to understand relationships, to know their background. Sport was held in honour of the Gods, it was sacred. A winner of the Olympic Games proved his gratitude to Gods by achieving his success. The origin of the Olympic Games was then entirely based on ARETE. Key words: ARETE, education, sport, harmony, Olympic Gamesen_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnostcs_CZ
thesis.grade.codeP
uk.publication-placePrahacs_CZ
dc.identifier.lisID990020320860106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV