Problematika vztahů dětí předškolního věku k seniorům a její reflexe v předškolním vzdělávání
Preschool-aged children's relationships to senior citizens and its reflection in preschool education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82328Identifikátory
SIS: 154774
Kolekce
- Kvalifikační práce [19128]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kropáčková, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika předškolního věku
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
24. 5. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
dítě předškolního věku, senior, mezigenerační vztahy, předškolní vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
prescholl child, senior, intergenerational relations, preschool educationPředložená práce se zabývá problematikou vztahu seniorů a předškolních dětí, a to v rodině i mimo ni. Teoretická část se zaměřuje na rodinu, její funkci a proměnu v historii, a ukazuje, jaký má dopad dnešní podoba rodiny na mezigenerační vztahy. Dále se zaměřuje na setkávání dětí a seniorů mimo rodinu, zejména v rámci mezigeneračních programů a aktivit. Vymezuje termíny stáří, předškolní období a potřeby, které v každém věku člověk má. Zkoumá další prostředky, které se tímto tématem zabývají (literatura pro děti) a podporují ho. Cílem práce je porovnat teoretické poznatky o dnešních rodinných vztazích se získanými informacemi od vybraného vzorku rodin, a zároveň zjistit, jaké je obecné povědomí rodičů o mezigeneračních programech, pořádaných v místě jejich bydliště, tedy na Praze 8. Praktická část současně zkoumá podporu vztahu předškolních dětí a seniorů ve vybraných mateřských školách a zařazení této oblasti do školních vzdělávacích programů.
The thesis deals with the relationship between seniors and preschool children, both within and outside the family circle. The theoretical part is focused on family, its function and historical transformation and shows the effects of today's family forms on intergenerational relationships. Further focus is on the encounter of children and seniors outside the family circle, particularly in terms of intergenerational programmes and activities. It defines the terms of age, preschool stage and specific needs connected with particular stages of life. The thesis explores other means of dealing with this issue (literature) and supports it. The aim of the study is to compare and contrast theoretical knowledge of today's family relationships with information obtained from a selected sample of families, and also to find out to what extent parents are aware of intergenerational programmes organized at their place of residence, ie in Prague 8. The practical part examines the support of the relationship between preschool children and seniors in selected kindergartens and the inclusion of this area into school educational programmes.