Improvizace a osobnost: rozvoj vybraných osobnostních charakteristik prostřednictvím tréninku divadelní improvizace
Improvisation and personality: exploring the effects of practicing improvisational theater on the development of select personality characteristics
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81896Identifikátory
SIS: 150184
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štětovská, Iva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
14. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
improvizace, divadlo, rozvoj osobnosti, spontaneita, kreativita, spolupráceKlíčová slova (anglicky)
improvisation, theater, personal development, spontaneity, creativity, cooperationPrvní část práce představuje teoretický přehled sestavený z odborných zdrojů zaměřený na rozvoj osobnosti prostřednictvím tréninku divadelní improvizace. Autorka improvizaci nejprve vymezuje na pozadí dramatického umění, nachází její společné rysy s hrou a poukazuje na její výchovné a terapeutické využití. Dále se věnuje nárokům, které improvizovaná hra klade na osobnost hráče, a zaměřuje se na spolupráci, kreativitu a spontaneitu. V poslední kapitole literárně-přehledové části autorka vysvětluje smysl improvizačních tréninků a na příkladu práce s kreativitou, spontaneitou a jejich bariérami popisuje, jak prostřednictvím tréninků dochází k rozvoji improvizačních dovedností. Empirická část bakalářské práce je věnována návrhu výzkumu, který má za cíl ověřit poznatky z první části. Autorka navrhuje metodou experimentu sledovat změny ve vybraných osobnostních charakteristikách po absolvování ročního improvizačního výcviku.
This paper's first portion overviews the extant academic literature in an attempt to provide insight into the development of personality through the practice of improvisational theater. First, the author defines improvisation in relation to the broader concept of theater, identifies commonalities between it and play, and demonstrates its educational and therapeutic uses. She goes on to address the demands improvisation places on the actor's personality, with a focus on collaboration, creativity and spontaneity. Concluding the overview, the author explains the purpose of improvisation classes and, using the example of working with creativity, spontaneity and their inhibitors, describes how such classes facilitate the development of improvisation skills. In the paper's second portion, the author proposes a study designed to empirically assess the theory laid out previously. She suggests the use of an experiment to track the changes in selected personality traits over the course of a year of improvisation training.