Zavedení záporných čísel v dějinách algebry
Introduction of Negative Numbers in the History of Algebra
bakalářská práce (NEOBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81880Identifikátory
SIS: 160940
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jančařík, Antonín
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Matematika se zaměřením na vzdělávání - Německý jazyk se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
4. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Neprospěl
Klíčová slova (česky)
záporná čísla, rovnice, koeficient, řešeníKlíčová slova (anglicky)
negative numbers, equations, coefficient, solutionPráci jsem rozdělil do čtyř kapitol podle nejvýznamnějších míst rozvoje matematiky a její symboliky a popisoval jsem v ní převážně historickou etapu a jejich matematiky, která byla v celosvětovém měřítku nejpokrokovější. V první kapitole se zabývám čínskou matematikou, která uchovává nejstarší matematické poznatky už z druhého tisíciletí, proto je hned na prvním místě. Druhá kapitola pojednává o indické matematice, která nám zanechává poznatky indického matematika Brahmagupty ze 7. století n. l., který pravděpodobně navázal na čínskou matematiku. Následuje arabská matematika, která měla pravděpodobně největší vliv na evropskou matematiku, kde se znaménko mínus symbolicky definitivně zavedlo a ustálilo z dřívějších rétorických označení. Ústřední postavou, jak této kapitoly, tak celé práce, je německý matematik Michael Stifel a jeho dílo Arithmetica integra. KLÍČOVÁ SLOVA záporná čísla, rovnice, koeficient, řešení
I have divided this work in four chapters, according to the most important places of development of mathematics and his symbolism and I have described some specific historical period of progress of mathematics, which was in the global comparison the most attractive or developed. In the first chapter I occupy with Chinese mathematics, which keep the oldest mathematical knowledge already since the second millennium, therefore immediately on the first place of my work. The second chapter deal with the Indian mathematics, which leaves us knowledge of Indian mathematician Brahmagupta from the 7th century AD, who probably continues in Chinese mathematics. After that it follows mathematics of the Arab world, which had the biggest influence on the European mathematics, where the minus sign was definitively established and stabilized from the earlier rhetorical markings. The central figure, as this chapter, so the whole work, is the German mathematician Michael Stifel and his piece of work the Arithmetica integra. KEYWORDS negative numbers, equations, coefficient, solutions