Personnages du narrateur enfant dans La vie devant soi et Monsieur Ibrahim et les Fleurs du Coran
Child narrators in two novels: La vie devant soi and Monsieur Ibrahim et les Fleurs du Coran
Postavy dětských vypravěčů v románech La vie devant soi a Monsieur Ibrahim et les Fleurs du Coran
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81844Identifiers
Study Information System: 152421
Collections
- Kvalifikační práce [22834]
Author
Advisor
Referee
Pohorský, Aleš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
French Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
9. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
French
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Vypravěč, belgická literatura, frankofonní literatury, Cyklus o neviditelném, dítěKeywords (English)
Narrator, Belgian literature, Francophones Literatures, Cycle of the Invisible, childCílem této práce je provést porovnání vypravěčů ve dvou stylově podobných románech, La Vie devant soi Romaina Garyho a Monsieur Ibrahim et les fleurs du Coran Érica- Emmanuela Schmitta. Vypravěči budou analyzováni z různých úhlů pohledu a poté porovnáni. Budeme chtít dokázat, že ačkoliv jsou vypravěči dětmi, nejedná se ani v jednom případě o literaturu pro děti. K tomu bude nutné nastínit historii literatury pro děti a její tendence v průběhu dvacátého století. Vypravěči budou srovnáváni z následujících hledisek: vnější charakteristika, vnitřní charakteristika, jazyk, komunikace se "čtenářem", pojetí času a prostoru, vztah s "rádcem", reakce na smrt a nalezená životní východiska. Na závěr budou shrnuty výsledky provedené analýzy.
The aim of this work is to compare the narrators in two stylistically similar novels, La Vie devant soi by Romain Gary and Monsieur Ibrahim et les fleurs du Coran by Éric- Emmanuel Schmitt. The narrators will be analyzed from different points of views and then compared. The aim is to prove that even though children are storytellers, both books are not of children's literature. To be able to prove this it is necessary to outline the history of children's literature and its tendency throughout history. Narrators will be compared from the following perspectives: external characteristics, internal characteristics, language, communication with "reader", the concept of time and space, the relationship with the "mentor", response to the death and the founding of life basis. The end part will include the results of the analysis.