Profesní předsudky jako limitující faktor práce pedagogických pracovníků a pracovníků sociální péče se znevýhodněnými klienty
Professional prejudices as a limiting factor in the work of teaching staff and social care workers with disadvantaged clients
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81766Identifiers
Study Information System: 124359
Collections
- Kvalifikační práce [23212]
Author
Advisor
Referee
Vincejová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
14. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Předsudky, klient, sociální péče, pedagogičtí pracovníci, pracovníci v sociálních službáchKeywords (English)
Prejudices, client, social care, teaching staff, social care workersTématem této diplomové práce jsou profesní předsudky pedagogických pracovníků a pracovníků v sociálních službách v zařízeních se znevýhodněnými klienty, zejména klienty s mentálním postižením, které mohou být limitujícím faktorem práce těchto pracovníků a také kvality života znevýhodněných klientů. Práce popisuje a shrnuje obecné poznatky o předsudcích a jejich vlivu na život člověka. Zmiňuje vybrané profesní předsudky pomáhajících, dokumentuje je a porovnává míru jejich vlivu na chování a přístup ke klientům jak pedagogických pracovníků, tak pracovníků v sociálních službách. Pokouší se hledat souvislosti předsudečného chování pracovníků a jejich vzděláním. V závěru se práce pokouší hledat doporučení a možná východiska v dané oblasti, která mohou prospět kvalitě života znevýhodněných klientů.
This study is going to focus on professional bias of pedagogical staff and social services workers in facilities with disadvantaged clients, particularly those with mental handicap. Such bias can limit work efforts of workers, and thus effect quality of life of disadvantaged clients. The research gathers and describes general knowledge of bias and its influence on men's life. The study mentions chosen professional bias of workers, documents it and compares degree of its influence on behaviour and approach to clients of both pedagogical staff and social services workers. The research attempts to search for connection between workers' biased behaviour and their education. Last of all, the study aims to search for suggestions and possible solutions of given situations that may be beneficial to quality of life of disadvantaged clients.