Role přípravné třídy v prevenci specifických poruch učení
Role of Preparatory Class in the Intervention for Specific Learning disabilities
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81691Identifiers
Study Information System: 161316
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Komorná, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie, diagnostika rizikových faktorů, přípravná třída, odklad školní docházkyKeywords (English)
Specific learning disabilities, dyslexia, dysgraphia, dysortographia, risk factor diagnostics, preparratory class, suspension of school attendanceCílem diplomová práce "Role přípravné třídy v prevenci specifických poruch učení" je porovnání intervence mateřské školy a přípravné třídy základní školy u dětí s odkladem školní docházky. Práce popisuje všechny druhy specifických poruch učení. Detailně rozpracovává speciálně pedagogickou diagnostiku rizikových faktorů specifických poruch učení. Nabízí ucelenou metodiku časově nenáročného orientačního testování rizikových faktorů specifických poruch učení u dětí před nástupem školní docházky. Tato metodika byla použita při testování dětí s odloženou školní docházkou na začátku školního roku a v březnu téhož školního roku. Vyhodnocení výsledků testování jednotlivých účastníků výzkumu je zpracováno graficky, je doplněno kazuistikou a zdokumentováním kresebné a grafomotorické tvorby. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The aim of the thesis "Role of preparatory classes in prevention of specific learning disabilities" is to compare intervention of kindergarten and elementary school preparratory classes during suspension of school attendance. It describes all the kinds of specific learning disabilities. It works out in detail diagnostics of specific learning disabilities risk factors from the special education perspective. It offers integral methodology for time undemanding orientational testing of specific learning disabilities risk factors for preschool children. This methodology was used for testing children with suspended school attendance at the start of a school year and in A March of the same school year. Evaluation of test results for each participant is presented in graphs, case study and documentation of the drawing and graphomotoric creations are also incuded. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)