Irrationality of consumer choice and the effect of nudging decision-making: A field experiment on tipping
Iracionalita spotřebitele a dopad intervencí na rozhodování: Experiment na rozhodování o výši spropitného
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81576Identifikátory
SIS: 152256
Kolekce
- Kvalifikační práce [17123]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Gregor, Martin
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie
Katedra / ústav / klinika
Institut ekonomických studií
Datum obhajoby
10. 2. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Iracionalita, rozhodování, spropitné, restaurace, intervence, experimentální ekonomieKlíčová slova (anglicky)
Irrationality, decision making, tipping, restaurant, nudges, experimental economicsEkonomy i psychology po celém světě vždy zajímala otázka procesu lidského rozhodování. Eko- nomové zd·razňují význam teorie úžitku během rozhodování, kdežto psychologové se zaměřují na r·zné vnitřní a vnější stimuly ovlivňující naše rozhodnutí. Oba tyto přístupy m·žeme najít v be- haviorální ekonomií, kde oba koncepty mezi sebou těsně spolupracují. Znalost r·zných ekonomic- kých i psychologických faktor·, které ovlivňují náš výběr m·že být mimo jiné přínosná například ve výzkumu spropitného. Abychom našli r·zné d·vody pro placení spropitného, vytvořili jsme experiment ohledně výše spropitného u českých zákazník·. Procentuální výše spropitného byla zkoumána v závislosti na pohlaví obsluhy, velikosti skupiny, která navštívila restauraci, velikosti účtu na jednu osobu a také byl zkoumán vliv tří na sobě nezávislých intervencí. Tyto intervence byly zaměřeny na altruistické chování, reciprocitu a dobrou náladu zp·sobenou personalizací. Výsledky experimentu jsou překvapující a neshodují se s výsledky z předchozích experiment·. Bylo zjištěno, že intervence spojené s altruismem a reciprocitou mají negativní vliv na výši spro- pitného, avšak intervence spojená s personalizací nemá žádný vliv na spropitné. Ve výsledku se také poukazuje na klíčový vliv země, ve které je experiment proveden. 1