Profesní zátěž učitele v různých kulturách
A teacher's vocational load in variant cultures
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/81525/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81525Identifiers
Study Information System: 150442
Collections
- Kvalifikační práce [22979]
Author
Advisor
Referee
Čáp, David
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
2. 2. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
zátěž, učitel, střední škola, kultura, Nový ZélandKeywords (English)
workload, teacher, secondary school, culture, New ZealandPráce se zabývá zátěží, kterou ve své profesi pociťuje učitel, a zaměřuje se konkrétně na středoškolské učitele v České republice a na Novém Zélandu. V teoretické části jsou zpracována témata střední školy, kultury, zátěže a profesní zátěže učitele podle dostupných tuzemských i zahraničních odborných zdrojů. Tato část představuje jak teoretická východiska, tak i realizované výzkumy zabývající se danými tématy. Empirická část práce sestává z návrhu výzkumu na téma uznání profese středoškolského učitele v České republice a na Novém Zélandu. Proponovaný výzkum se soustředí na uznání rodiči žáků a snaží se tak o hlubší zkoumání jednoho z faktorů působících profesní zátěž učitelů. Cílem této bakalářské práce je prezentovat téma profesní zátěže učitele a nabídnout interkulturní perspektivu, které by se v této oblasti dalo využít. Klíčová slova: Zátěž, učitel, střední škola, kultura, Nový Zéland
This thesis is dealing with workload that teachers face in their profession, and focuses on secondary school teachers in the Czech Republic and New Zealand. The theoretical part presents topics of secondary school, culture, load and teacher workload based on available scientific Czech and foreign sources. This part discusses both theoretical principles and research done in these fields. The empirical part proposes a research project on appreciation of secondary school teachers in the Czech Republic and New Zealand. This project focuses on appreciation by students' parents and therefore seeks to explore one of the factors responsible for teacher workload. The aim of this thesis is to present the issue of teacher vocational load (or workload) and to offer an intercultural perspective that could be useful in this field. Keywords: Workload, teacher, secondary school, culture, New Zealand