Logopedická prevence v mateřské škole
Speech prevention in kindergarten
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81476Identifiers
Study Information System: 147799
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Marádová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Nursery Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 1. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
logopedická prevence, mateřská škola, odklad školní docházky, řečKeywords (English)
speech prevention, kindergarten, postponement of school attendance, speechV teoretické části bakalářské práce se věnuji problematice logopedické prevence, ontogeneze řeči dítěte, nejčastější poruše artikulace - dyslalii a možnostem její prevence. Dále se věnuji faktorům ovlivňujícím vývoj řeči, rámcovému vzdělávacímu programu pro předškolní vzdělávání v souvislosti s jazykem a řečí a samotné logopedické prevenci v programu mateřské školy. V praktické části se dozvíme, jakým způsobem primární logopedická prevence v mateřských školách skutečně probíhá, zda jsou v této oblasti učitelky podporovány a zda se běžná praxe shoduje s jejich vizí o ideálním průběhu prevence. K výsledkům dojdu za pomoci dotazníkového šetření, doplňujících rozhovorů a analýzy literatury. Cílem práce je zmapovat zájem a orientaci pedagogů v problematice primární logopedické prevence a její vztah k odkladům povinné školní docházky. Zaměřuji se především na způsob realizace logopedické prevence v každodenním programu mateřských škol a její výsledky. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The theoretical part of this thesis deals with issues of speech disorder prevention, speech development in children, the most common articulation disorder - dyslalia and possible ways of its prevention. Further on, I focus on various factors contributing to speech development, on the framework educational programme for pre-school education in relation to language and speech and on the actual speech disorder prevention in the nursery school programme. The practical part discusses ways the primary prevention in nursery schools actually works, if the teachers are given sufficient support in this area and whether common practice corresponds with their vision of an ideal prevention delivery. Results will be collected through a questionnaire, additional interviews and literature analysis. The goal of this work is to map teachers' interest and knowledge in the area of primary speech disorder prevention and its relation to postponement of compulsory school attendance. I focus mainly on the ways the speech disorder prevention is realized in the everyday nursery school programme and on its results. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)