Formování právního vědomí studentů vysokých škol neprávnického zaměření
Shaping of Legal Consciousnes of non-law University Students
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81342Identifiers
Study Information System: 122454
Collections
- Kvalifikační práce [13549]
Author
Advisor
Referee
Maršálek, Pavel
Urbanová, Martina
Faculty / Institute
Faculty of Law
Discipline
Theory, Philosophy and Sociology of Law
Department
Department of Politology and Sociology
Date of defense
25. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Právnická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Právní vědomí, vysokoškolská výuka, didaktika práva, zdroje právního vědomíKeywords (English)
Legal consciousness, University education, Legal didactics, Sources of legal consciousnessCílem disertační práce s názvem Formování právního vědomí studentů vysokých škol neprávnického zaměření je prozkoumat formování právního vědomí této skupiny zejména prostřednictvím výuky. Předpokladem, respektive ověřovanou otázkou, je, že didaktika i metodologie práva a na ně navazující možnost kultivace právního vědomí jednotlivce, u nás nejsou na dobré úrovni. Východiskem práce je předpokládaná neefektivita výuky práva pro neprávníky. Práce nejprve hledá smysl vysokoškolské výuky práva, zejména v otázce, kdo jsou v dnešní době vysokoškoláci a jakou roli mají vysoké školy. Dále je představen koncept právního vědomí. Závěrečné dvě kapitoly přinášejí potvrzení některých předpokladů prostřednictvím vlastního dotazníkového výzkumu zamřeného jednak na učitele práva na vysokých školách, dále na samotné studenty a absolventy vysokých škol.
This dissertation thesis Shaping of Legal Consciousness of non-law University Students aims to explore the process of forming legal literacy and consciousness of non-lawyers mainly via education. Premise or audited issue is that didactics and methodology of law and hence connected cultivation of legal consciousness of individuals are not very effective. Thereof the starting point is the anticipated inefficiency of teaching law for non-lawyers. The thesis firstly looks for the purpose of university education today as well as the position of its students. Further the concept of legal consciousness is presented. The last two chapters confirm some hypothesis using results of researches made for this thesis. The first research focuses on university teachers of law to non- lawyers, the second one deals with universities' students and graduates.