Adolescenti s mentálním postižením v dětských domovech a dětských domovech se školou na cestě k dospělosti
Adolescents with Mental Disabilities in Children's Homes and Children's Homes with School an thei Way to the Adulthood
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81279Identifiers
Study Information System: 102904
Collections
- Kvalifikační práce [23776]
Author
Advisor
Referee
Havlík, Radomír
Komárková, Tereza
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
18. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
adolescence, dětské domovy, dětské domovy se školou, mentální postižení, norma, představy o budoucnosti, výchova, vychovatelé, vztahy k vrstevníkůmKeywords (English)
adolescence, children's homes, children's homes with school, mental disability, norm, future visions, education, educator, relationships to peersPředkládaná disertační práce se zabývá adolescenty s mentálním postižením, kteří část dospívání prožívají v dětských domovech a v dětských domovech se školou. Pojednávané téma je interdisciplinární a mnohovrstevné. Cílem práce je zjistit, popsat a analyzovat, co naplňuje každodenní život dospívajících s mentálním postižením a hraničním stavem, co tito adolescenti prožívají, s čím se setkávají a jakou si v kontextu života v dětských domovech představují svoji budoucnost. Multidisciplinární zaměření teoretické části práce pojímá adolescenci jako vývojové období v životě člověka a vychází z prací českých i zahraničních autorů z oblasti vývojové a sociální psychologie. Adolescence je nahlížena také jako období možného rizika spojeného s poruchami chování, jež se mohou stát příčinou umístění do institucionální výchovy. Význam výchovy je pojat nejen v rovině pedagogické, ale i v rovině filozofické. Jsou zde rovněž popsány současné možnosti adolescentů s mentálním postižením vyučit se v nějakém učebním oboru. V práci je také analyzován pojem mentální postižení, ukázána proměna v jeho definici, jsou zde prezentovány i sociologické pohledy na normalitu a pedagogické aktivity zaměřené na osoby s mentálním postižením. Empirická část práce je tvořena terénní kvalitativní výzkumnou sondou, v níž byly použity...
Presented dissertation thesis deals with mentally disabled adolescents who are partially grown up in children's homes and in children's homes with school. The discussed topic is interdisciplinary and multi-layered. The aim of this thesis is to find out, describe and analyze what fulfils everyday life of adolescents with a mental disability and a marginal condition. The thesis also describes what these adolescents experience, what they encounter with, what they imagine in regards with their own future in the context of their life in children's homes. Multidisciplinary focus of the theoretical part of the thesis approaches adolescence as an evolutionary period in one's life and is based on work of Czech and foreign authors of evolutionary and social psychology. Adolescence is also considered as a period of potential risk connected with behavioural disorders which can cause child's placement in institutional education. The meaning of education is approached not only from the philosophical but also from the theoretical point of view. The thesis also covers the question of current possibilities of adolescents to complete their apprenticeship in a certain field of study. Besides other things, the text analyzes the concept of mental disability, shows the change in its definition, and presents sociological...