Efficiency and private financing in public higher education sector of the Czech Republic
Efektivita a soukromé financování v sektoru veřejného vysokého vzdělávání České republiky
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81201Identifiers
Study Information System: 151303
Collections
- Kvalifikační práce [18079]
Author
Advisor
Referee
Víšek, Jan Ámos
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
22. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vzdělanost, vyšší vzdělání, veřejná politika, ekonomie vzdělanosti, financování vyššího vzděláníKeywords (English)
education, higher education, public policy, economics of education, financing higher educationVeřejné vysoké školství je v České republice financováno z veřejných daní. Kvůli permanentnímu nedostatku finančních zdrojů v sektoru by měly být vyhledávány alternativní způsoby financování, mezi nimiž bývá považováno soukromého financování za nejlepší alternativu. Nicméně je důležité, aby tyto dodatečné zdroje byly spravovány efektivně. Proto práce studuje vedle soukromého financování i efektivitu sektoru neboť tyto dvě oblasti jsou provázané. Výsledky modelu soukromého financování indikují, že realizace tohoto kroku je dostupná a má relativně malý dopad na soukromou míru návratnosti. Za použití metody DEA analýza efektivnosti odhaluje, že ačkoliv české vysoké školy vyučují efektivně, postrádají efektivitu v oblasti výzkumu. To naznačuje, že současné nastavení financování by mělo být vzhledem k výsledkům upraveno. Vyšší vzdělávání je také studováno z teoretického pohledu a diskutována jsou taková témata jako kvalita, masové vzdělávání či nedávný návrh reformy.
Public higher education in the Czech Republic is financed by general taxation. Due to permanent lack of financial sources in the sector, there should be sought alternative ways of financing, among which private financing is considered to be the best alternative. Nevertheless, it is important that these additional funds are managed efficiently. Thus, next to private financing, the thesis also studies efficiency of the sector as these two areas are interrelated. The results of private funding model indicate feasible realization with relatively low negative impact on private rate of return. Using DEA method, the efficiency analysis reveals that although Czech universities are teaching efficiently, they lack efficiency in research. This suggests that current financing scheme should be adjusted accordingly. Higher education is also studied from theoretical perspective and discussed are such topics as quality, mass education or the recent reform proposal.