Problematika nerovností v přístupu ke vzdělávání na počátku 21. století z pohledu politických dokumentů mezinárodních organizací
The Issue of Inequalities in Access to Education at the Beginning of the 21st Century from the Perspective of Policy Documents of International Organizations
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81085Identifikátory
SIS: 154993
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šerák, Michal
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Andragogika a personální řízení
Katedra / ústav / klinika
Katedra andragogiky a personálního řízení
Datum obhajoby
22. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
vzdělávání dospělých, nerovnosti ve vzdělávání, politické dokumenty (UNESCO, OECD, EU)Klíčová slova (anglicky)
adult education, inequalities in education, political documents (UNESCO, OECD, EU)5 Abstrakt Celoživotní vzdělávání a učení je nezbytnou podmínkou úspěšného a plnohodnotného života v současném globalizovaném světě. Deklarovanou snahou mezinárodních organizací (UNESCO, WB, OECD, WTO, EU a dalších) je zajistit vzdělání pro všechny. Tato práce se zaměřuje na iniciativu UNESCO, OECD a EU v této oblasti. UNESCO se orientuje hlavně na rozvojové země (zajištění funkční gramotnosti u těch nejchudších), kdežto OECD a EU na ty rozvinuté (cílem je zaměstnatelnost a konkurenceschopnost lidí, získání klíčových schopností). Mezinárodní organizace formulují své cíle v prohlášeních, strategiích, akčních plánech a dalších návrzích opatření pro odstranění nerovného přístupu k vzdělávání a učení. Ovšem i tyto dokumenty mohou zakládat různá úskalí či problémy při jejich aplikaci v praxi. Klíčová slova Vzdělávání a učení se dospělých, celoživotní vzdělávání a učení se, nerovnosti ve vzdělávání, politické dokumenty, UNESCO, OECD, EU
6 Abstract Lifelong education and learning is an important condition for a successful and fulfilling life in today's globalized world. To provide education for all is declared effort of international organizations (UNESCO, WB, OECD, WTO, EU, etc.). This work focuses on the initiative of UNESCO, OECD and the EU in this area. UNESCO focuses mainly on developing countries (providing functional literacy among the poorest) while the OECD and the EU to those developed (the target is people's employability and competitiveness, the acquisition of key skills). International organizations formulate their objectives in statements, strategies, action plans and proposals for action to eliminate unequal access to education and learning. However, even these documents can render various difficulties and problems in their application in practice. Key words Adult education and learning, lifelong education and learning, inequalities in education, political documents, UNESCO, OECD, EU