Interakce učitelka MŠ-dítě při řešení problémových situací
Kindergarden teacher and child interaction in problem solving situations
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80520Identifikátory
SIS: 120972
Kolekce
- Kvalifikační práce [23725]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šírová, Eva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
7. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
psychická odolnost, vnímaná osobní účinnost, zkušenost zprostředkovaného učení, děti (věk předškolní), mateřská škola, interakceKlíčová slova (anglicky)
resilience, self-efficacy, mediated learning experience, children (preschool age), kindergarten, interactionTato práce se zabývá způsoby interakce učitelek s dětmi v mateřských školách a svou pozornost zaměřuje na jejich interakci zejména při problémových situacích. K výběru právě problémových situací nás vede zájem o posilování psychické odolnosti dítěte a otázka, jaký způsob interakce k jejímu posílení může přispět. Doporučení pro interakci s dětmi předškolního věku hledáme v teoretické části skrze porozumění charakteristikám a potřebám předškolních dětí a prostřednictvím seznámení se s jednotlivými koncepcemi psychické odolnosti. Opíráme se zejména o přesvědčení Bandury a Seligmana, ale nacházíme inspiraci i v dalších pramenech. Současně sledujeme výsledky zahraničních studií, které popisují povahu interakce v jejich předškolních zařízeních. V empirické části práce se zabýváme otázkami, jaké interakce učitelka-dítě v mateřské škole se nejčastěji vyskytují při řešení problémové situace a zda mohou tyto interakce ze strany učitelky k dítěti být chápány jako podpůrné pro posilování psychické odolnosti dítěte. Náš výzkum je založený na analýze 242 událostí natočených na videozáznam při návštěvách předškolních zařízení v Praze. Naše výsledky pak také srovnáváme s německou studií Königové (2006), ze které jsme převzali kódovací systém. Klíčová slova: psychická odolnost, vnímaná osobní účinnost, zkušenost...
This thesis deals with manners of interaction of teachers with children in kindergartens and focuses mainly on solving problematic situations. We are examining question on how to strengthen resilience of children and what ways of interactions with teachers contribute to this process. To find recommendations for interactions with preschool children, we are looking at needs and characteristics of preschool children and comparing various models of resilience in the theoretical part of the work. The theories of Bandura and Seligman form a basis for our approach, but we also contrast them with other sources. At the same time, we are looking at results of international studies describing nature of interactions in their preschool institutions. In the empirical part, we look at the question, which interactions teacher-child occur with highest frequency when solving a problematic situation and if these interactions from teacher to child can be considered as supportive for strengthening resilience of the child. Our research is based on the analysis of 242 events recorded in preschool institutions in Prague. We compare our results with German study of König (2006), from which we have adapted part of the coding scheme. Keywords: resilience, self-efficacy, mediated learning experience, children (preschool...