Opera Perdita Josefa Nešvery v kontextu své literární předlohy
Opera Perdita of Josef Nešvera in context of its source material
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80376Identifiers
Study Information System: 137674
CU Caralogue: 990020967600106986
Collections
- Kvalifikační práce [24984]
Author
Advisor
Referee
Myslivcová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Musicology
Department
Institute of Musicology
Date of defense
21. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Perdita, Josef Nešvera,Jaroslav Kvapil, William Shakespeare, Zimní pohádkaKeywords (English)
Perdita, Josef Nešvera, Jaroslav Kvapil, William Shakespeare, The Winter's TaleOpera Perdita je dílem libretisty Jaroslava Kvapila a skladatele Josefa Nešvery. Její námět pochází z dramatu Williama Shakespeara Zimní pohádka, v tehdejším překladu Josefa Čejky Pohádka zimního večera. Operu uvádělo v roce 1897 Národní divadlo, od té doby se však už na jevišti neobjevuje . Tato práce se v první části zabývá činoherní předlohou Perdity, jejím autorem Williamem Shakespearem a specifiky žánru romance, kam se Zimní pohádka tradičně řadí. Dále se práce zabývá dílem Josefa Nešvery a Jaroslava Kvapila, a především jejich operní tvorbou, která ani pro jednoho z autorů nebyla stěžejní. Vymezuje Perditu v kontextu ostatních operních děl autorů a také jejich celkové tvorbě. Druhá část práce pak srovnává libreto opery s činoherní předlohou, a to z hlediska celkové struktury, práce s námětem a charakterizace postav. Práce také přináší reflexi provozování opery a dobových ohlasů na její uvedení.
Perdita is an opera written by Jaroslav kvapil and composed by Josef Nešvera. Its' libretto is based on one of William Shakespeare's late romances The Winter's Tale. First part of this thesis focuses on characterization of the genre of romance as well as on The Winter's Tale and its place among other Shakespeare's plays. It also describes life and work of both Josef Nešvera and Jaroslav Kvapil, and Perdita's place among their work, which is not primarily operatic for neither of them. Perdita is described on basis of operatic style, derived from plays written and composed by these authors. In the second part of this thesis Perdita is compared to The Winter's Tale, in structure, work with themes and characters. At the end the thesis focuses on the opera's first performance and it`s reflections in press and contemporary sources.
