Metody a techniky dramatické výchovy jako prostředky osobnostního a sociálního vývoje předškolních dětí
Methods of Drama in Education as a Means to Promote Personal and Social Development of Preschool Children
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80057Identifikátory
SIS: 175328
Kolekce
- Kvalifikační práce [18637]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Svobodová, Radmila
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro mateřské školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
12. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
předškolní dítě, sociální a osobnostní rozvoj, hra, metody a techniky dramatické výchovy, kooperace, vcítěníKlíčová slova (anglicky)
preschool children, social and personal development, play, drama methods and techniques, cooperation, empathyBakalářská práce se zabývá vývojem dítěte předškolního věku a některými specifiky tohoto období. Zkoumá možnosti osobnostního a sociálního rozvoje prostřednictvím metod a technik dramatické výchovy. Konkrétně v osobnostní rovině se zaměřuje na schopnosti vcítění a v rovině sociální cílí na dovednost kooperace mezi předškolními dětmi. Cílem práce je zhodnocení využitelnosti vybraných technik a metod dramatické výchovy (dále jen DV) a jejich aplikace v pedagogické činnosti. Bakalářská práce je rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část nahlíží na problematiku vývoje předškolních dětí. Snaží se tuto kategorii charakterizovat a nastínit dětský způsob myšlení a prožívání. Vzpomíná nejen významu rodiny, ale zvláště pak na samotný proces socializace mimo rodinné prostředí. Ukazuje na důležitost role mateřských škol v životě českých předškolních dětí, přinášející jim možnosti společných her a uspokojující jejich potřebu navazování prvních sociálních kontaktů. Hra je tedy chápána jako podstatná a nezastupitelná potřeba předškolních dětí. Závěr teoretické části je věnován možným metodám a technikám DV. Praktická část je cílena na sociální a osobnostní rozvoj dítěte předškolního věku prostřednictvím metod a technik DV. Vytvořený program je zaměřený na to, zda je možné těmito metodami a...
The bachelor thesis focuses on the development of preschool children and on some of the special characteristics of this period. It examines the possibilities of personal and social development through the methods and techniques of drama in education. More specifically, it focuses on empathetic skills in the personal area, and cooperative skills in the social area. The aim of this thesis is to evaluate the usability of chosen drama methods and techniques in teaching preschoolers. The thesis consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part discusses the development of preschool children. It describes the developmental period in question, and outlines children's way of thinking and experiencing. The role of the family in socializing is mentioned, but the main focus is put on socializing outside of the family. It points out the important role kindergartens play in the lives of Czech preschoolers; offering them a variety of collective play, and meeting their need to establish first social contacts. Play is understood as an important and unsubstitutable need of preschool children. The final part presents possible drama methods and techniques. The practical part focuses on social and personal development of preschoolers through drama methods and techniques. The programme in it wants to...