Funkce oblékání a identita u adolescentů
Function of clothing and identity in adolescents
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79839Identifikátory
SIS: 71168
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Doubek, David
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
14. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
móda, identita, formování identity, adolescenti, funkce oblečeníKlíčová slova (anglicky)
fashion, identity, identity formation, adolescents, functions of clothingTato práce se zaměřuje na módu a funkci oblečení ve školní třídě, zejména u adolescentů. Do výzkumu byli pro srovnání zahrnuti žáci osmé třídy základní školy a studenti druhého ročníku gymnázia. Hlavními otázkami jsou: Co tito mladí lidé považují za módní? Vnímají oblečení jako prostředek k dosažení nějakého cíle? Co jim může určité oblečení umožnit? Cílem bylo zmapovat význam, který studenti přikládají oblékání a vyčlenění jednotlivých funkcí oblečení dle jejich významu. To vše v souvislosti s formováním identity, což je hlavním vývojovým úkolem v období adolescence. Pro získání informací byly použity následující metody: pozorování, krátké doplňující rozhovory a dotazník, který byl stěžejní. Tento dotazník se skládal ze tří částí. První se zaměřovala na to, co žáci vnímají jako módní, druhá část se zaměřovala na osobní preference a třetí část byla zaměřena na funkce oblečení. Na základě analýzy dotazníků a ostatních dat, byly vytyčeny módní trendy a funkce oblečení, které jsou popsány dle důležitosti. Rovněž byly nalezeny sociální skupiny vytvořené na základě módy a vzájemných vztahů. Nakonec byla nastíněna korelace mezi funkcí oblečení a formování identity.
This work focuses on fashion and its function in a class at school, mainly with adolescets. Pupils of the eight grade at primary school were involved for comparation and students of the second year of high school were involved. The main questions are: What these young people consider as fashionable? Do they percieve the fashion to be an instrument to achieve any goals? What can certain clothing enable to them? The aim was to map the importance that students attach to the clothing, and the allocation of the various functions of a clothes according to their importance. This is all in connection with the formation of identity, which is the main developmental task in the period of adolescence. Following methods were used in order to collect information: observation, short completing interviews and questionnaire, which was fundamental. This questionnaire consisted of three parts. The first part was focused on what do they consider as fashionable, the second part was focused on personal preferences and the third part was focused on the functions of clothing. On the basis of the analysis of questionnaires and other data, have been set fashion trends and the function of clothes, which are described according to the importance. Also been found a social group created on the basis of the modes and relations....