Charakteristika odlišných pojetí výuky matematiky na příkladu dvou učitelů gymnázia
Characteristics of Different Teaching Styles on the Example of Two Secondary Mathematics Teachers
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79810Identifiers
Study Information System: 136774
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Kvasz, Ladislav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Information and Communication Technologies - Mathematics
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
pojetí výuky, frontální vyučování, realistická pedagogika, analytická geometrie přímky v roviněKeywords (English)
teaching style, frontal instruction, realistic education, plane analytic geometry of linesCílem této diplomové práce je charakterizovat pojetí výuky matematiky dvou učitelů gymnázia, z nichž jeden je představitelem tradičního frontálního vyučování a druhý vyznává spíše aktivní zapojení žáků do procesu učení. Jejich pojetí výuky porovnávám na výuce jednoho konkrétního tématu, a sice analytické geometrie přímky v rovině. V teoretické části práce jsou popsána zkoumaná pojetí výuky (frontální vyučování a tzv. realistická pedagogika) a vybrané výzkumy s podobným zaměřením. Vlastní výzkum sestával z náslechů v hodinách obou učitelů a závěrečného testu pro žáky. Získaná data byla analyzována kvalitativními i kvantitativními metodami. Představitelka tradičního frontálního vyučování klade důraz na procvičování a vysvětlování nové látky. Úlohy řeší ona sama, nebo vyvolaný žák u tabule. V průběhu hodiny pokládá žákům otázky, které vyžadují převážně krátké odpovědi a jsou zaměřené na reprodukci předchozích znalostí. V hodinách učitele, který je tvůrcem a zároveň představitelem tzv. realistické pedagogiky, tráví žáci nejvíce času samostatným řešením úloh. Výklad provádí učitel formou diskuze, žákům často pokládá otázky zaměřené na aplikaci předchozích poznatků, vedoucí k formulaci vlastních myšlenek. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The goal of this thesis is to describe teaching styles of two secondary mathematics teachers with very different approaches. One of them represents traditional frontal instruction and one prefers students to be more actively involved in the learning process. Their styles are compared based on their teaching a concrete mathematical topic, namely plane analytic geometry of lines. Examined teaching styles (frontal instruction and so-called realistic education) and selected research with a similar focus are described in the theoretical part of the thesis. The research consisted of observations in lessons of both teachers and a final test for their students. The acquired data has been analyzed by qualitative and quantitative methods. The teacher representing traditional frontal instruction emphasizes practising and explaining the new topic. Problems are solved by herself or one chosen student on the blackboard. Questions, which she is asking, require mainly short answers and are focused on reproduction of the previously learnt knowledge. During the lessons of the teacher who is the creator and also an exponent of the so-called realistic education, students are solving problems independently. New topics are discussed collectively, the teacher often asks questions focused on the application of previous knowledge,...