Vztah narativity literatury a počítačových her
Relation of narrative of novels and computer games
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79788Identifikátory
SIS: 148797
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klumparová, Štěpánka
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
4. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
naratologie - narativ - fikční světy - komparatistika - literatura - počítačové hryKlíčová slova (anglicky)
narratology - narrative - fictional worlds - comparatistics - literature - computer gamesTato práce se snaží charakterizovat vztah narativu literatury a počítačových her. Ve své první části pojmenovává specifika narativu v počítačových hrách, ale také ukazuje, jak na něj formou multiformních příběhů reaguje narativ literární. Ve své druhé části typologizuje možné druhy vztahu mezi těmito dvěma médii (vliv genetický, vliv strukturně analogický, vliv funkční totožnosti, vliv vzájemného kontextového působení, vztah metatextový a změny způsobené vzájemným ovlivňováním percepčních zájmů), ukazuje možnosti, jakými směry mohou být využity, a následně ukazuje některé výrazné příklady z obou médií, které tyto vztahy vhodně dokreslují. Největší důraz je kladen právě na vliv strukturně analogický kvůli porovnání možností v obou druzích narativu. KLÍČOVÁ SLOVA naratologie - narativ - fikční světy - komparatistika - literatura - počítačové hry
This paper tries to characterize relation between narrative of novels and computer games. In its first part it points out specifics of the narrative of videogames, but also shows how narrative used in literature reacted in a form of multiform stories. It defines the possible kinds of relations between these two media (genetical influence, influence of structural analogy, influence of functional similarity, influence of shared contextual functioning, metatextual relation and changes caused by shared influences of perception), shows possible directions in which they can be used and finally it shows some of the prominent examples from both media to make these relations clearer. The main interest of the paper is then influence of structural analogy because of comparison of possibilities in both kinds of narrative. KEYWORDS narratology - narrative - fictional worlds - comparatistics - literature - computer games