Přínosy metody Persona Dolls v anti-předsudkové výchově
Benefits of Persona Dolls method in anti-prejudice education
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79513Identifikátory
SIS: 161537
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Horáčková, Klára
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
18. 5. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
mateřská škola, primární škola, multikulturní výchova, předsudky, klíčové kompetence, anti-bias, metoda Persona DollsKlíčová slova (anglicky)
kindergarten, primary school, multicultural education, prejudice, key competencies, anti-bias, Persona Dolls methodDiplomová práce je zaměřena na přínosy metody Persona Dolls v souvislosti s předsudky. První kapitola teoretické části charakterizuje proměny v oblasti vzdělávání po roce 1989 a vytvoření stěžejních kurikulárních dokumentů (rámcových vzdělávacích programů), jimiž se řídí české školství dodnes. Druhá kapitola popisuje některé oblasti Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a následně je uvedeno pojetí kurikulárních dokumentů vzhledem k metodě Persona Dolls. Stěžejní částí teoretické části je definování metody Persona Dolls. Kapitola vymezuje teoretická východiska, principy a přínosy metody Persona Dolls. Součástí je i návod, jak s metodou pracovat. V neposlední řadě jsou zde uvedena úskalí, jež mohou znehodnotit práci s metodou. Poslední kapitola obsahuje podrobný popis návaznosti metody Persona Dolls na kurikulární dokumenty. Empirická část je pojata jako kvalitativní výzkum zaměřený na zmapování role pedagoga, strategie pedagoga, interakci žáků a panenky, práci s pocity, rozvoj klíčových kompetencí v souvislosti s metodou Persona Dolls v mateřské a primární škole. Byly použity dvě výzkumné pedagogické metody - nestrukturované pozorování a interview. Z výpovědí dvou subjektů výzkumů vyplynulo, že během lekce jsou u žáků...
The aim of this thesis is to find out the benefits of Persona Dolls method in connection with prejudices. The first chapter of its theoretical part deals with changes in the field of education after year 1989 and with the process of creating pivotal curricular documents (so called General Educational Programme) which have been used in Czech school system since then. The second chapter describes particular parts of General Educational Programme for pre-primary and primary education as well as the conception of curricular documents related to Persona Dolls method. The most important chapter of the theoretical part is defining the Persona Dolls method itself. This chapter outlines the theoretical basis, principles and prospective benefits of this method, and gives instructions how to use the method in a class. Moreover, certain pitfalls associated with using this method are mentioned as well. The last chapter of the theoretical part contains detailed description of the coherence of Persona Dolls method and curricular documents. The empirical part presents qualitative research focused on eliciting the role of the teacher, teacher's strategy, the interaction of pupils and the doll, working with feelings and the development of pupils' key competencies in relation with using Persona Dolls method in...