Laberinto
Laberinto
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79357Identifikátory
SIS: 160027
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Purš, Ivo
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
14. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Laberinto, labyrint, Ramon Llull, Andrea Ghisi, karetní hra, emblémy, formule patosu, tarotové karty, řečené Mantegnovy, ikonografie, rytiny, obraznost 17. století, Matematika, Industria, Quatro Orbi, Chiromantia, FelicitaKlíčová slova (anglicky)
Laberinto, labyrinth, Ramon Llull, Andrea Ghisi, card game, emblems, pathos formula, the so-called Tarocchi of Mantegna, iconography, engravings, 17th century imagery, Mathematic, Industria, Quatro Orbi, Chiromantia, FelicitaLaberinto je společenská hra ve formě knihy, jejíž pravidla (matematický systém) vymyslel Andrea Ghisi a její první verze byla vytištěna v roce 1607. Druhá verze hry byla vydána v roce 1616 a obsahovala všechny výjevy tarotových karet, řečených Mantegnových a navíc novou dekádu výjevů navazující na systém Mantegnova tarotu. Další dvě verze hry Laberinto (tiskem 1607 a 1610) neobsahují žádný z výjevů Mantegnova tarotu. Pravidla hry jsou založena na principu matematických kombinací, cílem hry je projít labyrintem a přijít na výjev, na který si spoluhráč zprvu myslel. Ve své práci se zaměřuji především na verzi z roku 1616, mým cílem je popsat opakování původního konceptu tarotů o století a půl později s ohledem na to, jak bylo s Mantegnovým tarotem nakládáno a také, jakým způsobem se jejich původní kosmologický rozměr změnil na profánní společně s tím, jak byla přidána nová dekáda.
Laberinto is a type of book-form game, invented by Andrea Ghisi, and first printed in 1607. A second version was printed in 1616 and includes all the characters of the so-called tarocchi of Mantegna, with the addition of a new series of ten cards (following the logic of composition of the tarocchi). Another two versions of Laberinto (printed in 1607 and 1610) contain none of the Mantegna tarocchi characters. The rules of the game are based on the art of mathematical combinations. The aim of the game is to move through a visual labyrinth and discover which figure the opponent has in mind. The focus of this work will be on the 1616 version; my intention is to describe the problematic of the repetition of the original game concept a century and a half later, examining the conditions under which players used the allegorical field of the so-called Mantegna Tarocchi, and under which the cosmological meaning was secularized and the new series of ten cards added.