Poruchy chování jako sekundární symptom žáků s ADHD na 2. stupni základní školy
Behavioral disorders as a secondary symptom of pupils with ADHD in the 2nd stage of primary school
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79196Identifiers
Study Information System: 150234
Collections
- Kvalifikační práce [18712]
Author
Referee
Šotolová, Eva
Mottlová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
norma, normalita, porucha chování, sekundární, symptom, příčina, výskyt, hyperkinetický syndrom, ADD, ADHD, psychická deprivace, agrese, agresivita, ústavní výchovaKeywords (English)
norm, normality, behavioral disorder, secondary symptom, cause, incidence, hyperkinetic syndrome, ADD, ADHD, psychological deprivation, aggression, aggressiveness, institutional systemPoruchy chování jako sekundární symptom žáků s ADHD na 2. stupni základní školy. Abstrakt: Rigorózní práce se zabývala problematikou poruch chování, jejich etiologií, prognózou a prevalencí a vychází ze současného stavu v ČR. Jejím hlavním cílem bylo zjistit, jaký je vztah mezi poruchami výchovně či sociálně podmíněnými a poruchami, které také někdy nazýváme poruchy specifické, resp. poruchy vycházející z orgánového oslabení (v našem případě hyperkinetické poruchy - ADD/ADHD). Následně je zjišťováno, jak tuto problematiku vnímají učitelé v pedagogické praxi. Práce ověřovala, nakolik jsou jedinci s poruchami hyperkinetického spektra náročnější ve vzdělávacím procesu a v oblasti výchovy oproti jedincům s poruchou výchovně - sociálně podmíněnou. Autor práce vycházel z názoru pedagogického "terénu", že děti s hyperkinetickou poruchou jsou pro pedagogickou, resp. učitelskou práci náročnější. Rigorózní práce se proto poměrně podrobně zabývá hyperkinetickým syndromem - ADD/ADHD, a to v souvislosti s navazujícími sekundárními projevy. Jako jeden z nejvýrazněji rušivých symptomů této poruchy je ve školním prostředí vnímána např. impulzivita, ale také agresivita, která je pojednána v teoretické části. Práci tvoří dvě stěžejní oblasti. Část teoretickou, která pomocí zpracování a prezentace odborných zdrojů popisuje a...
Behavioral disorders as a secondary symptom of pupils with ADHD in the 2nd stage of primary school. Abstract: The rigorous thesis focuses on the issues surrounding behavioral disorders including their etiology, prognosis and prevalence and is based on the current situation in the Czech Republic. The main aim of this study was to determine an association between learned or socially conditioned disorders (environmental factors) and disorders we call specific disorders, which are based on biological causes (hyperkinetic disorder - ADD/ADHD). The author worked from the opinion, or "pedagogical ground", that teaching children with hyperkinetic syndrome is more demanding. Therefore the rigorous study deals with hyperkinetic syndrome (ADD/ADHD) in detail, especially in relation to associated secondary symptoms. The most significant disruptive symptoms perceived in the school environment are impulsiveness and aggressiveness, which are addressed in the theoretical part. The study consists of two main parts: The theoretical part, which, through processing and presentation of expert sources, describes and clarifies behavioral disorders, and the institutional care system, including the types of school institutions providing institutional and protective care. The study also mentions the legislation governing...