Pomůcky pro děti s narušenou komunikační schopností
Speech therapy aids for children with communication disorders
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79092Identifikátory
SIS: 133530
Katalog UK: 990020266180106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [19358]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kotvová, Miroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
10. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Cílem diplomové práce je problematika pomůcek pro děti s narušenou komunikační schopností, resp. děti s odlišným mateřským jazykem. Tzn. zmapování problematiky podpory osvojení jazykového systému žáky s odlišným mateřským jazykem v různých fázích. Teoretická část je rozdělena do čtyř tematických celků: mladší školní věk, školní zralost, vzdělávání, řeč a jazykové schopnosti. Mladší školní věk je zaměřen na specifikaci vývojového období. Oblast školní zralosti se věnuje připravenosti či nepřipravenosti či nezralosti dětí na školu. Vzdělávání je zaměřeno na specifikaci cílů základního vzdělávání a průřezová témata. Dále se zabývá legislativou, jež ošetřuje pobyt a vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem v České republice. Řeč a řečové schopnosti jsou logopedickým vhledem do problematiky komunikace. Část této oblasti je věnována bilingvismu. Praktická část je věnována pomůckám, které slouží k rozvoji řeči u dětí s odlišným mateřským jazykem. Ke každé knize či výukovému on-line programu je připojena krátká anotace. Pomůcky byly využity v rámci výukových lekcí. Každá lekce je zaměřena na jednu jazykovou oblast a následně je podrobena reflexi. Klíčová slova: pomůcka, narušená komunikační schopnost, dítě s odlišným mateřským jazykem, cizinec, český jazyk
The topic of the thesis is speech therapy aids for children with communication disorders, resp. children with a different mother tongue. This means to analyze the adoption of the language system support for children with a different mother tongue at different stages. The theoretical part is divide to four topics: younger school age, school maturity, education, language and communication ability. Younger school age is focused on the specification of development period. Second topic, school maturity, is focused on the preparedness, unpreparedness or immaturity of children for school attendance. The education topic is focused on specification aims of education and cross-sectional thems. Then it is focused on immigration legislation for the chidren with different mother tangue in the Czech Republic. The topic of speech and communication ability are insight into the communication. The part of the topic is focused to bilingvism. The practical part is focused on aids, which are tailored for development of speech of children with different mother tongue. Each book or educational on-line software is supplemented with a short annotation. The aids were used within the Framework of educational lessons. Each lesson is focused on one of field and than subjected to reflection. Key words: aids, communication...