Muzikoterapie v praxi: Hudební aktivity v předškolní speciální pedagogice
Practical Music Therapy: Music Activities in Pre-School Special Education
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79089Identifiers
Study Information System: 149400
Collections
- Kvalifikační práce [18052]
Author
Advisor
Referee
Tichá, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Music
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Muzikoterapie, speciální, vzdělávání, postižení, ADHD, předškolní, mateřská, škola, praxe, hudební, terapie, mateřské, školy, předškolní, školách, mateřských, předškolních, zařízení, zařízeních, školka, školky, školkách, muzikoterapeut, muzikoterapeutický, muzikoterapeutických, speciálních, klient, klienti, klientůKeywords (English)
Music, therapy, education, special, pre-school, ADHD, practiceTato práce řeší využití muzikoterapie v předškolním speciálním vzdělávání. Zaměřuje se na strukturu a provedení aktivit v muzikoterapeutickém kroužku MŠ speciální Štíbrova. Cílem práce je osvětlit čtenáři cíle a specifika muzikoterapie pro daný okruh klientů a otestovat přínos a obtížnost jednotlivých aktivit. Použité metody jsou experiment a pozorování. Přestože objektivní zhodnocení vlivu muzikoterapie na klienta je velmi obtížné, můžeme říci, že většina cílů testovaných aktivit byla naplněna. Obtížnost aktivit byla nastavena tak, aby žádná z nich nebyla pro klienty zcela neproveditelná. Přínosem této práce je, že přesně a srozumitelně popisuje použitelnou strukturu muzikoterapeutického kroužku pro děti ze speciálních mateřských škol. Na základě zkušeností testuje vliv aktivit na konkrétní klienty, představuje kladné zkušenosti a varuje před možnými obtížemi. Práce může posloužit jako inspirace pro lektory a učitele ve speciálním vzdělávání či objasnit základy problematiky čtenářům bez zkušeností z oboru. Aktivity by pravděpodobně bylo možné s úspěchem využít i v klasických mateřských školách.
Author's précis This work deals with the use of music therapy in special pre-school education. It focuses on the structure and progression of the activities carried out during the music therapy sessions in special kindergarten Štíbrova. The aim of the thesis is to introduce the purposes and charakteristics of the therapy for this kind of clients and to test the influence and difficulty levels of the activities. The basic methods are experiment and observation. In spite of the fact that the influence on the clients is hard to evaluate, it can be said that the basic objectives have been fulfilled. The difficulty was set on the level possible to manage for all the clients. The benefit of the work is the exact and comprehensible description of a usable structure of music therapy session for children from special pre-school facilities. On the grounds of experience, it defines advantages and disadvantages of the tested activities. The theses can become a source of inspiration for lecturers and teachers in pre- school special education and explain the basic issues to readers without any knowledge from the field. The activities could also be applicable in the common kindergartens.