Pre-fortis shortening in Czech English
Samohlásková délka v české angličtině
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78956Identifikátory
SIS: 158722
Kolekce
- Kvalifikační práce [19128]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pípalová, Renata
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Anglický jazyk se zaměřením na vzdělávání - Francouzský jazyk se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra anglického jazyka a literatury
Datum obhajoby
9. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
česká angličtina, samohlásková délka, pre-fortisové zkracování, znělost, fortisové a lenisové konsonantyKlíčová slova (anglicky)
Czech English, vowel duration, pre-fortis shortening, voicing, fortis and lenis consonantsTato bakalářská práce zkoumá roli zkracování vokálů před fortisovými konsonanty v české angličtině. Zkracování vokálů je fonetiky všeobecně přijímaný jev, který není příznačný pouze pro angličtinu, Matthew Chen dokonce naznačil, že by mohlo jít o jev jazykově univerzální. V angličtině se jedná o velmi významný úkaz, neboť bylo nejrůznějšími výzkumy prokázáno, že zde slouží jako ukazatel znělosti následující souhlásky. Předkládaná práce se zabývá tímto jevem v české angličtině, kde je předpokládáno, že délka vokálů souvisí s jazykovou úrovní mluvčího. Z tohoto důvodu bylo cílem zjistit do jaké míry 20 českých studentů rozdělených do dvou kategorií podle jejich úrovně angličtiny (A2, C1) využívá zkracování samohlásek a zda jejich jazyková úroveň má vliv na délky vokálů před fortisovými a lenisovými konsonanty. Studenti byli nahráni při čtení 40 anglických vět a jejich samohláskové délky byly porovnány s daty získanými pro dvě rodilé mluvčí.
This bachelor thesis examines the role of a phenomenon called pre-fortis shortening in Czech English. This term is used by phoneticians to represent the shortening of vowels before fortis consonants. It is not characteristic only of English, Matthew Chen even suggested that it could be a language-universal phenomenon. In English it is a very significant feature since English vowel duration was proven by various experiments to serve as a cue to the perception of the voicing characteristic of the following consonant. This thesis advances our understanding of pre-fortis shortening in Czech English where vowel duration was hypothesized to correlate with the speaker's proficiency in English. As a result, this work aims to examine the extent to which 20 Czech students divided into two categories depending on their English level (A2, C1) exploit this phenomenon and whether their proficiency has an impact on vowel durations before fortis and lenis consonants. They were recorded while reading 40 English sentences and their vowel durations were compared to those obtained from two native English speakers.