Essays on Vertically Differentiated Markets for Complementary Goods
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78562Identifikátory
SIS: 164593
Kolekce
- Kvalifikační práce [17642]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Giannakas, Konstantinos
Kováč, Eugen
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Ekonomie a ekonometrie
Katedra / ústav / klinika
CERGE
Datum obhajoby
28. 1. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Cílem této práce je objasnit, jak komplementarita statků ovlivňuje rovnováhu na vertikálně diferencovaných trzích. Komplementarita není neobvyklá. Mnohé diferencované statky představují z hlediska spotřebitele komplementy, to znamená, že jsou užívány pouze v kombinaci s jinými statky, které také mohou mít různou kvalitu (např. klavír a služby ladiče, pracovní cesta a ubytování, počítač a internetový prohlížeč apod.). Komplementarita mezi statky představuje exogenní náklad pro spotřebitele, který je třeba zaplatit navíc k ceně jakéhokoli dostupného statku na vertikálně diferencovaných trzích. Schopnost firem kompenzovat tyto zvýšené náklady spotřebitele tím, že účtují nižší ceny, je však pouze omezená. Některé firmy jsou také nuceny zvýšit kvalitu zboží, které nabízí. Pak ovšem již neplatí obecný princip výběru maximalizujícího diferenciaci. To, kolik firem bude mít kladné tržní podíly a zda budou obsluhovat všechny zákazníky, není možné určit pouze na základě rozdělení charakteristik zákazníků (příjmu nebo preferencí). Při zohlednění těchto faktů tato práce diskutuje množství možných rovnovážných řešení, které byly (až na pár výjimek) v existující literatuře dosud ignorovány. V prvním článku jsou exogenní náklady spotřebitele modelovány jako jednorázová daň uvalená na příjem spotřebitele. Cílem je...
The purpose of this thesis is to shed light on how product complementarity affects the variety of possible equilibrium outcomes in a vertically differentiated market. Complementarity is not uncommon. Many vertically differentiated goods have value for the consumer as complements, that is only if they are used in combination with other goods which can also be of different qualities (e.g. piano with tuning service, business trip with hotel accommodation, computing platform with web browsing application, etc.). Complementarity between goods brings an exogenous expense that the consumer must pay on top of the price of any of the goods available in a vertically differentiated market. However, firms are only partially able to compensate consumers for the exogenous expense by charging lower prices. Some might also be prompted to increase the qualities of their goods. Then, however, the general validity of the maximum-differentiation choice cannot be taken for granted as in the classical no-complementarity case. How many firms will have positive market shares and whether they will serve all consumers at equilibrium cannot be decided based only on the distribution of the consumer identification characteristic~(income or taste). By taking this into account, this thesis reveals a set of possible equilibrium...