Mediální obraz učitele v českém filmu v období od roku 2000
Media picture of the teacher in the Czech cinematography in the period after the year 2000
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78287Identifikátory
SIS: 150879
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťa, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
14. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
média, učitel, sociální konstrukce reality, film, diskursivní analýzaKlíčová slova (anglicky)
media, teacher, social construction of reality, film, discourse analysisDiplomová práce "Mediální obraz učitele v českém filmu v období od roku 2000" je koncipována jako teoreticko-empirická. Teoretická část si klade dva cíle. Za prvé je zde popsán proces, jímž se média podílí na konstruování reality a utváření diskursu o současném učiteli. Druhým cílem je stručně nastínit aktuální stav učitelské profese a popsat akademický diskurs, který o učiteli předkládá pedagogika. Dále jsou zde prezentovány vybrané české filmy, které konstruují mediální obraz učitele, jež jsou v empirické části podrobeny kritické diskursivní analýze a v závěru popsány jednotlivé diskursy, které tyto filmy o učiteli předkládají. Klíčová slova média, učitel, sociální konstrukce reality, film, diskurzivní analýza, diskurs
The thesis "Media Picture of a Teacher in the Czech Film in the Period Since 2000" is construed as one of a theoretical-empirical nature. Its theoretical part has set out two objectives. First, a process, through which media takes part in construing the reality and building up a discourse on the present teacher, is being described in such part. Another objective rests in a brief depiction of the current state of a teacher profession, and a description of the academic discourse, which is being presented by a pedagogical science with respect to a figure of the teacher. In addition, selected Czech films creating a media picture of the teacher that are subject to a critical discourse analysis in the empirically based part of the thesis are presented in the theoretical part thereof. Individual types of discourse, which these films propose with respect to a teacher, are being commented on at the conclusion of such thesis. Keywords media, teacher, Social Construction of Reality, film, discourse analysis, discourse