Spánek a profesní zátěž učitele
Sleep and Professional Stress of Teacher
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78105Identifikátory
SIS: 136586
Katalog UK: 990020957750106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24984]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šírová, Eva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
23. 5. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
spánek, pracovní zátěž, syndrom vyhoření, spokojenost se životem, učiteléKlíčová slova (anglicky)
sleep, workload, burnout syndrome, satisfaction with life, teachersDiplomová práce se zabývá tématem spánku a profesní zátěže učitelů. Teoretická část přináší informace o pracovní zátěži, jejích zdrojích a možných důsledcích. Z dlouhodobých důsledků je podrobněji věnována pozornost syndromu vyhoření, jeho projevům a možnostem diagnostiky. Následně jsou shrnuty poznatky z výzkumů zátěže a syndromu vyhoření v profesi učitele a pozornost je věnována také rizikovým a protektivním faktorům. Dále se teoretická část věnuje tématu spánku, jeho fyziologickým charakteristikám, potřebě a významu spánku v životě člověka, důsledkům nedostatečného či nekvalitního spánku a vybraným poruchám spánku. V závěru teoretické části jsou shrnuty výzkumy spánku v souvislosti se stresem a syndromem vyhoření, ze kterých vychází empirická část práce. Cílem empirické části je zmapovat kvalitu spánku u souboru učitelů základních a středních škol a dále ověřit vztahy mezi jejich kvalitou spánku (PSQI), syndromem vyhoření (SMBM) a spokojeností se životem (SWLS).
The thesis deals with the topic of sleep and professional stress of teachers. The theoretical part provides information on workload, its sources and its possible consequences. From the long- term consequences of workload is paid attention to burnout syndrome, its symptoms and diagnostic possibilities. One part also reviews the results of burnout studies among teachers and attention is also paid to risk and protective factors. Furthermore, the theoretical part focuses on the topic of sleep, its physiological characteristics, the need and importance of sleep in human life and the consequences of insufficient sleep. It also provides information on selected sleep disorders. The last section of theoretical part summarizes studies of sleep in relation to stress and burnout, which is followed by the empirical part of the thesis. The aim of the empirical research is to investigate the quality of sleep among primary and secondary school teachers and to confirm relationships among sleep quality (PSQI), burnout syndrome (SMBM) and satisfaction with life (SWLS).
