Užití dvojsmyslu v sexistické reklamě na materiálech ze soutěže Sexistické prasátečko
Use of lingustic ambiguity in sexist advertising demonstrated on works from the competition Sexistické prasátečko
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77758Identifiers
Study Information System: 162515
Collections
- Kvalifikační práce [17115]
Advisor
Referee
Shavit, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
13. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Dvojsmysl, polysémie, sexismus, reklama, Sexistické prasátečko, kontextualizace textu a obrazuKeywords (English)
Double entendre, multiple meaning, sexism, advertising, Sexistické prasátečko, contextualization of text and imageBakalářská práce pojednává o dvojsmyslech v sexistické reklamě. Sexistická reklama využívá mnohých výrazových prostředků a jazykových jevů, ale dvojsmysl je jeden z nejoblíbenějších. Cílem práce je analyzovat jednotlivé prostředky (textové i obrazové), které vedou k možnému dvojímu chápání výroků v sexistické reklamě. Práce nejprve teoreticky pojednává o výrazových prostředcích reklamy, zabývá se pojmem intertextualita a pragmatickými aspekty reklamy. Dále se zabývá sexismem, povahou sexuálních informací v reklamě, mechanismem percepce sexuální informace a také efektivitou sexuálních informací v reklamě. Jsou také nastíněny nejčastější prostředky sexistické reklamy a její etická rovina. Podrobněji jsou pak definovány především dva prostředky - kontextualizace textu a obrazu a dvojsmysl. K těmto prostředkům je přistupováno jak sémioticky tak sémanticky. V poslední části jsou teoretické poznatky aplikovány na konkrétní reklamy ze soutěže Sexistické prasátečko.
This bachelor thesis deals with double entendre in sexist advertising. Sexist advertising uses many vehicles of expression and linguistic phenomena but double entendre seems to be one of the most favourite ones. This thesis aims to analyze the vehicles of expression (both textual and visual) that lead to and permit perceiving the sexual meanings in sexist adverts. The introduction part discusses the theory of the vehicles of expression, deals with intertextuality and pragmatic aspects of adverts. The second part focuses on sexism, the nature of sexual information present in adverts, perception and effectiveness of those information. It also outlines the most frequent vehicles of expression in sexist ads and its ethics. The author then defines in details two vehicles - contextualization of text and image and double entendre. We take semiotic and semantic approach to them. The last section applies all the theoretical findings on particular adverts from the competition Sexistické prasátečko (The sexist little pig).