Obey: Umění, či propaganda?
Obey: Art or Propaganda?
bachelor thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77745Identifiers
Study Information System: 166481
Collections
- Kvalifikační práce [18181]
Author
Advisor
Referee
Shavit, Anna
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Marketing Communications and Public Relations
Department
Department of Marketing Communication and Public Relations
Date of defense
13. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Fail
Předmětem této bakalářské práce je studium komunikace, respektive komunikace jako společenského fenoménu. Nejdříve se čtenář v textu seznámí s podstatou a základní úlohou komunikace, faktem, že funguje jako prostředek sociální transakce a řadou teoretických přístupů, jak lze komunikaci chápat a jaké společenské funkce může vykonávat. Následně je popisováno, co je to masová společnost a jaký charakter má masová komunikace, ve které hrají dominantní úlohu tzv. masová média, a to s návazností na stručnou definici pojmů persvaze, reklama a propaganda. Dále autor rozebírá konstitutivní povahu komunikace a vliv reklamy na formování spotřebitelské kultury včetně persvazivních technik reklamního diskurzu. Druhou část práce pak uvozuje kapitola o vizuální kultuře a streetartu - druhu postmuzejního umění. Nakonec nabízí text případovou studii o streetartové kampani OBEY a analýzu jejího významu na základě teoretických poznatků v rámci studia sociální komunikace.
The subject of this thesis is the study of communication, precisely a communication as a social phenomenon. Firstly, a reader will be acquainted with the nature and the fundamental role of communication, with the fact that it functions as a mean of social transactions and with a variety of theoretical approaches how the communication can be understood and what social functions it can perform. Consequently, it is described what is mass society and mass communication in which the mass media play the dominant role additionally with the link to a brief definition of the terms persuasion, advertising and propaganda. Furthermore, the author analyses the constitutive nature of communication and the impact of advertising on the formation of consumer culture with the inclusion of persuasive techniques in advertising discourse. The chapter devoted to visual culture and street art - a form of post-museum art - introduces the second part of the thesis. Finally, the text provides a case study of street art campaign OBEY and analyses its significance on the basis of theoretical knowledge in the study of social communication.