Podpis dětí v předškolním věku
Signature of Preschool Age Children
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77625Identifikátory
SIS: 147325
Kolekce
- Kvalifikační práce [19218]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Presslerová, Pavla
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
10. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Podpis dítěte, písmena, preference písmen, hláskování, grafomotorika, předškolní věkKlíčová slova (anglicky)
child's signature, letters, preference of letters, spelling, graphomotorics, preschool ageBakalářská práce je zaměřena na zkoumání podpisu dětí předškolního věku, skládá se z teoretické a empirické části. V teoretické části je rozebrán předškolní věk a jeho charakteristika z pohledu emočního, grafomotorického a smyslového vývoje včetně procesu socializace. Dále se zabývá různými výzkumy realizovanými na téma vývoje podpisu u dětí a upřednostňování jednotlivých písmen ze jména. Základem této práce je empirická část, jejímž cílem je zjišťování dovednosti dětí při psaní jména, jeho zvláštní postavení v dovednostech psaní a čtení u dětí, znalost písmen a výjimečnost písmen obsažených ve vlastním jméně na počátku školní docházky, kdy ještě děti většinou neumějí číst a psát. Výzkum je založen na metodách dotazování pomocí pracovního listu s úkoly, polostrukturovaného rozhovoru s vybranými dětmi a následné analýzy podpisů. V rozhovorech jsem zjišťovala odpovědi na čtyři kategorie otázek. První kategorie otázek se týkala přímo vlastního podpisu - zda dítě zvládá opět svůj podpis přečíst a dekódovat jednotlivá písmena. Ve druhé kategorii jsem se soustředila na vývoj podpisu - kdo dítě učil podepisovat a jakým způsobem. Ve třetí kategorii jsem se dotazovala na jména matky a otce, jestli je dítě umí napsat. Poslední kategorie byla orientována na důvody preference písmen, které si děti vybraly....
This bachelor thesis is focused on a research of preschool aged children's signature. It consists of a theoretical and an empirical part. In the theoretical part there is an analysis of preschool age and its characteristics from the emotional, graphomotor and sensual evolution including socialization process. Further it deals with various researches studying the topic of evolution of children's signature and preferring individual letters of their names. The basis of this work is the empirical part, whose goal is to find out the children's skills while writing the name, its special status in children's writing and reading skills, knowledge of letters and uniqueness of letters contained in their names from the beginning of their school attendance when they are not mostly able to read and write. The research is based on methods of questioning using the worksheets with tasks, semi-structured interview with chosen children and follow-up analysis of signatures. In the interviews I have been finding out answers in four categories of questions. First category of questions is directly related to own signature, whether a child manages to read his or her signature again and decode individual letters. In the second category, I focus on the development of signature and who taught the child to sign...