Obezita v českých médiích
Obesity in the Czech media
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77421Identifikátory
SIS: 167360
Kolekce
- Kvalifikační práce [17123]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vochocová, Lenka
Bednařík, Petr
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
28. 6. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Obezita, health communication, fat studies, kvantitativní obsahová analýza, životní stylKlíčová slova (anglicky)
Obesity, health communication, fat studies, quantitative content analysis, lifestyleObezita je jedním z nejvážnějších problémů současné civilizace. Ač jsou její příčiny multifaktoriální, někteří autoři z nárůstu obezity viní média. Ty však mohou být viděna i z jiného pohledu. Mohou být vnímána jako prostředek pro aktivizaci lidí směrem ke zdravějšímu životnímu stylu a tím obezitu zmírňovat. Práce vychází z tohoto druhého pohledu. Na základě konceptu health communication jsou formulovány některé požadavky ohledně informování o obezitě. K ověření skutečnosti, zda česká média fungují podle představ health communication, je v práci využita kvantitativní obsahová analýza. Docházím k závěrům, že česká média plní zmíněné požadavky pouze částečně. Sice považují obezitu za problém a podávají fakticky správné informace, ale viní z obezity hlavně individuálního jedince, což není z podle health communication nejvhodnější. Stejně tak nabízejí převážně individuální formy řešení. Výsledky dále ukazují, že se česká média v porovnání se zahraničními médii méně se zaměřují na dětskou obezitu.
Obesity is one of the most serious problems of the contemporary civilization. Although its causes are multifactorial, some authors blame media for the increase of obesity. However, media can also be seen from another perspective. It can be seen as a tool for activating people towards a healthier lifestyle and thus moderate obesity. This work is based on this second view. On the basis of the health communication are formulated requirements on informing about obesity. I use quantitative content analysis to verify whether Czech media works according to these requirements. I come to the conclusion that the Czech media fulfills the requirements only partially. Although media consider obesity as a problem and gives factually correct information, it blames mostly individuals, which is not in accordance with the recommendations of the health communication. Likewise, it offers mainly individual forms of solutions. Compared with foreign media it focus less on childhood obesity too.