Postupy rozvíjení čtenářské gramotnosti u předškolních dětí
Methods of reading literacy development for pre-school children
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77353Identifikátory
SIS: 165437
Kolekce
- Kvalifikační práce [23728]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Saicová Římalová, Lucie
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
5. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
předškolní děti, čtenářská gramotnost, pregramotnost, předškolní vzděláváníKlíčová slova (anglicky)
pre-school children, reading literacy, preliteracy, pre-school education(česky) Tato práce se zabývá rozvojem čtenářské pregramotnosti předškolních dětí. V první části práce je charakterizován jazykový vývoj dítěte předškolního věku, pojem gramotnost a ostatní pojmy s ním související a také čtenářská pregramotnost. Dále jsou vymezeny vnější faktory mající na ni vliv, tedy faktory rodiny, školy a jejich vzájemné vztahy. V druhé části práce jsou vyhodnoceny výpovědi učitelek mateřských škol, které byly dotazovány pomocí polostrukturovaných rozhovorů. Cílem práce je zjistit, jaké aktivity rozvíjející čtenářskou pregramotnost jsou v mateřské škole uplatňovány a které materiály jsou v rámci těchto aktivit využívány. Přináší také poznatky o postojích učitelek k několika problematickým oblastem rozvoje čtenářské pregramotnosti a předškolního vzdělávání vůbec. Klíčová slova (česky) předškolní děti, čtenářská gramotnost, pregramotnost, předškolní vzdělávání
(in English): This work deals with the development of reading preliteracy of preschool children. In the first part of the work is described language development of preschool child, term literacy and other terms related to it and also reading preliteracy. Next, the factors which are influenced by external factors, so family and school factors and their mutual relationships, are evaluated. In the second part, the statements of kindergarten teachers, who were interviewed by semi- structured interview, are evaluated. The objective of the work is to find out which activities developing reading preliteracy are applied in kindergartens and which materials are within these activities used. It also brings findings about attitudes of the teachers about some problematic fields of the development of reading preliteracy and the whole preschool education. Klíčová slova (anglicky): pre-school children, reading literacy, preliteracy, pre-school education