Komunikace v edukačních televizních pořadech pro děti
Communication in Educational TV Programs for Children
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76363Identifiers
Study Information System: 147767
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Filippová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature - General Linguistics
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
7. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
komunikace, masová média, televizní pořady pro děti, edukační pořady, zóna nejbližšího vývojeKeywords (English)
communication, mass media, TV programs for children, educational programs, zone of proximal developmentTato bakalářská práce se zabývá vybranými aspekty verbální komunikace v televizních edukačních pořadech pro děti ve věku od 4 do 8 let. Cílem práce je analyzovat jednotlivé pořady a zhodnotit jejich přizpůsobení dětskému divákovi v jednotlivých oblastech. Analýza je prováděna na vzorku pořadů Tamtam a Mistr E z produkce ČT :D. Vybrané díly pořadů jsou přepsány pomocí pravidel pro přepis korpusu DIALOG. Analýza se zaměřuje na vybrané jevy lexika, frazémy, intertextovost, stylizaci projevu vybraných mluvčí a navazování kontaktu mezi participanty komunikační situace. Výsledky ukázaly, že pořady ne vždy plně respektují vývojovou úroveň dětského diváka. To lze vysvětlit tím, že tvůrci pořadů předpokládají přítomnost dospělých spolu s dětmi u televize. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This bachelor thesis deal with selected aspects of verbal communication in TV educational programs for children aged 4 to 8 years. The aim is to analyse particular programs and to evaluate their adjustment in different areas to young viewers. Sample of the programs Tamtam and Mistr E produced by ČT :D is analyzed. Particular episodes are transcribed by the transcription system of DIALOG corpus. The analysis focus on selected phenomenons of lexicon, phraseology, intertextuality, stylization of speech of particular speakers and establishing contact between participants of the comunnication situation. The results show the programs not always respect development level of the young viewers. This phenomena can be explained by TV producers presumption, that adults and children watch TV together. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)