Metafyzické základy filozofie Ladislava Klímy
Metaphysical essentials of Ladislav Klíma's philosophy
rigorous thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76175Identifiers
Study Information System: 166797
Collections
- Kvalifikační práce [19148]
Author
Consultant
Pelcová, Naděžda
Referee
Hogenová, Anna
Rybák, David
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 2. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Ladislav Klíma, metafyzika, egosolismus, ludibrionismus, Vůle, hra, Boží praxeKeywords (English)
Ladislav Klíma, metaphysics, egosolism, ludibrionism, Will, play, God's PracticePráce je věnována rozboru metafyzických základů filozofie českého spisovatele a myslitele Ladislava Klímy. Zachycuje jeho polemiku se starší filozofickou tradicí a vlastními inspiračními zdroji a odhaluje zásadní kontradikce výsledného celku - egosolismu. Těžiště práce leží v analýze přechodu jistého metafyzického vidění světa ve specifický etický apel a s tím související kritikou křesťanské víry tak, jak ji Klíma vnímal. Ta je mnohem více emocionální, než racionální, tato emotivita je ilustrována ukázkami z Klímovy beletristické tvorby. Z nich je rovněž dovozováno ulpívání na hlediscích tradiční metafyziky. V závěru práce jsou shrnuta východiska Klímova filozofování, z nichž popsané kontradikce nutně vyplývají. Je ovšem navržen takový způsob čtení Klímova díla, který je vůči myšlenkové nesoudržnosti výsledného intelektuálního konstruktu indiferentní.
This work focuses on the analysi s of methaphysical philosophy of a Czech writer and philosopher Ladislav Klíma. It studies his discourse with older philosophical tradition and his own sources of inspiration and demonstrates essential contradictions of the resulting philosophy - egosolism. The main focus of this work is in analysis of the transition of a certain methaphysical view on the world to ethical challenge and criticism of Christian faith as Klíma understood it. It is rather emotional than rational as Klíma's literary works show. They are also used to demonstrate his adherence to traditional methaphysical points of view. The final part of this work sums up Klíma's philosophical ideas from which inevitably stem these contradictions. A way of reading Klíma's body of work is offered which is indifferent to incoherences of Klíma's intelectual construct.