Aspekty motivace v crowdfundingu
Facets of motivation in crowdfunding
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76127Identifikátory
SIS: 150992
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Sládek, Jan
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociologie
Datum obhajoby
6. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Crowdfunding, Motivace, Internet, Sociání sítě, Teorie racionální volbyKlíčová slova (anglicky)
Crowdfunding, Motivation, Internet, Social network, Rational choice theoryv českém jazyce. Tato práce slouží jakou úvod do problematiky zkoumání sociologických aspektů motivace investování v crowdfundingu. Na základě rešerše dostupné literatury a vlastního kvalitativního výzkumu na projektantech text popisuje základní vnitřní mechanizmy crowdfundingové kampaně. Zjištěné mechanizmy odhalují jednotlivé aspekty motivace. Práce vytváří hypotézu o rozdělení těchto motivačních aspektu do dvou hlavních dimenzí, sociální dimenze zakládající se na teorii sociální směny a ekonomické dimenze založené na teorii racionální volby. Práce tuto hypotézu testuje na základě kvantitativního šetření investorů. Hypotéza nemohla být na základě získaných dat přijata, přestože výzkum potvrdil, že nalezené motivátory jsou signifikantní při rozhodování investorů. Další vyhodnocení sebraných dat posloužila k nalezení pěti dimenzí aspektů motivace, které jsou v práci popsány.
This thesis serves as an introduction to an investigation of sociological aspects of motivation of funding in crowdfunding projects. The text explains basic internal mechanisms of a crowdfunding campaign and the explanation is based on a review of available literature and on own qualitative study carried out on a sample of crowdfunding campaign planners. The described mechanisms reveal individual aspects of crowdfunding motivation. The thesis works with a hypothesis that the aspects can be divided into two dimensions: the social dimension based on the theory of social exchange and the economical dimension based on the theory of rational choice. The hypothesis was tested by a quantitative approach using data collected on a sample of backers. Instead of approving the hypothesis, the data revealed that there were five dimensions associated with the aspects of backer motivation. The dimensions are described and discussed in the thesis.