Frankenstein: proměny fantastična a hrůzy ve filmových adaptacích a na divadle
Frankenstein: Changes of Fantastic Appearance and Terror in Movie Adaptations and Theatre
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75937Identifiers
Study Information System: 159786
Collections
- Kvalifikační práce [22841]
Author
Advisor
Referee
Hrbata, Zdeněk
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Comparative Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
20. 6. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Frankenstein, frankensteinovský mýtus, fantastično, fantastika, hrůza, horor, adaptaceKeywords (English)
Frankenstein, Frankenstein myth, fantastic appearance, fantastic, terror, horror, adaptationMagisterská diplomová práce předkládá komparaci motivů a obrazů fantastična a hrůzy v románu Frankenstein neboli Moderní Prométheus Mary Shelleyové a v jeho filmových a divadelních adaptacích a sleduje jejich proměny. Zabývá se nejen samotnými teoretickými problémy fantastična, hrůzy a adaptace, ale zejména frankensteinovským mýtem a jeho vlivem na utváření těchto obrazů v daných textech. Práce mapuje vývoj fantastických a hrůzných obrazů od literárního textu směrem k vizuálním a performativním médiím. Proměnu těchto obrazů pozoruje ve třech filmových adaptacích, které natočili režiséři J. Searlse Dawley (1910), James Whale (1931) a Kenneth Branagh (1994), a jedné divadelní hry, již napsal Nick Dear a režie se ujal Danny Boyle (2011). Klíčová slova: Frankenstein, frankensteinovský mýtus, fantastično, fantastika, hrůza, horor, adaptace
Master's thesis presents comparison of motifs and images of fantastic appearance and terror in the novel Frankenstein or the Modern Prometheus by Mary Shelley and its film and theatre adaptations, and studies their changes. It deals not only with theoretical problems of fantastic appearance, terror (horror) and adaptation, but especially the Frankenstein myth and its influence on creating these images in given texts. Thesis describes the development of fantastic and horrific images from the literary text towards visual and performance media. The thesis studies the transformation of these images within three film adaptations made by directors J. Searlse Dawley (1910), James Whale (1931) and Kenneth Branagh (1994), and one play written by Nick Dear and directed by Danny Boyle (2011). Key words: Frankenstein, Frankenstein myth, fantastic appearance, fantastic, terror, horror, adaptation