Metodické přístupy k utváření představ žáků ZŠ a nižšího stupně víceletých gymnázií o principu programování počítače s využitím SCRATCH
Some approaches to the conceptual development of the principles of computer programming in SCRATCH in primary and middle school aged pupils
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75681Identifiers
Study Information System: 159146
Collections
- Kvalifikační práce [19128]
Author
Advisor
Referee
Novák, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Information and Communication Technologies
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
představy žáka, algoritmizace, programování, informatické myšlení, ScratchKeywords (English)
pupil's imagination, algorithm, programming, computational thinking, ScratchNÁZEV: Metodické přístupy k utváření představ žáků ZŠ/nižšího stupně víceletých gymnázií o principu programování počítače s využitím SCRATCH AUTOR: Bc. Hana Šandová KATEDRA: Katedra informačních technologií a technické výchovy VEDOUCÍ PRÁCE: Doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. ABSTRAKT: Diplomová práce se zabývá představami žáků o tom, jak funguje počítače a počítačové programy. Hlavním cílem práce je zkoumání představ žáků druhého stupně či nižšího stupně osmiletého gymnázia o tom, jak funguje počítač a počítačové programy a co představy žáků ovlivňuje. Teoretická část je zaměřena na historii používání počítačů ve výuce a analýzu současných přístupů k výuce informatiky a programování v ČR a ve vybraných evropských zemích. Praktická část se věnuje mapování představ žáků ve věku 11-14 let v rámci pedagogického experimentu uspořádaného na dvou pražských školách, jehož cílem bylo zkoumat dopad výuky programování ve Scratch v rozsahu jednoho pololetí na představy žáků o tom, jak funguje počítač, a na rozvoj jejich informatického myšlení. KLÍČOVÁ SLOVA: představy žáka, algoritmizace, programování, informatické myšlení, Scratch
TITLE: Teaching approaches to pupils' concept development about computer programming in SCRATCH AUTHOR: Bc. Hana Šandová DEPARTMENT: Department of information technology and education SUPERVISOR: Doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. ABSTRACT: This thesis deals with perceptions of pupils about how computers and computer programs work. The main objective is to inquire of pupils (ISCED-2) about how computer and computer programs work, and what ideas influence them. The theoretical part focuses on the history of the use of computers in teaching and an analysis of current approaches to teaching computer science and programming in the Czech Republic and in selected European countries. The practical part is devoted to mapping concepts of pupils aged 11-14 years involved in a teaching experiment organized at two schools in Prague, the aim of which was to examine the impact of teaching programming in "Scratch" over one semester in relation to pupil's ideas about how a computer works and in terms of the development of pupil's computational thinking. KEYWORDS: pupil's imagination, algorithm, programming, computational thinking, Scratch