Public relations v českých knihovnách: analýza externí komunikační strategie
Public relations in Czech libraries: analysis of external communication strategy
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75678Identifiers
Study Information System: 150868
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Consultant
Římanová, Radka
Referee
Kolínová, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Information and Library Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship
Date of defense
14. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
public relations, komunikační strategie, veřejné knihovny, ČeskoKeywords (English)
public relations, communication strategy, public libraries, Czech RepublicDiplomová práce je věnována tematice public relations v prostředí českých veřejných knihoven. Teoretická část práce přináší komplexní shrnutí problematiky public relations jako jedné z hlavních forem externí marketingové i manažerské komunikace knihoven. Postupně jsou popsány význam, cíle, principy, zázemí, obsahová náplň i používané metody a prostředky public relations. Značný prostor je věnován procesu budování značky a dobré image knihovny a externí prezentaci knihoven prostřednictvím masmédií a internetu. Text je doplněn mnoha příklady dobré praxe z českých knihoven. V empirické části je prezentován projekt průzkumného šetření o realizaci public relations v českých knihovnách v roce 2015. Průzkum pomohl zmapovat aktuální situaci a přinesl mnoho zajímavých informací o postojích knihoven k public relations a užíva- ných formách jejich externí prezentace, propagace a komunikace. Podrobnější vhled do praxe nabízí stručná přehledová studie, která představuje externí komunikační strategii a vybrané public relations aktivity ve dvou vybraných královéhradeckých knihovnách.
This thesis is devoted to the topic of the public relations in Czech public libraries. The theoretical part provides a comprehensive summary of public relations as one of the main forms of external marketing and managerial communications of libraries. There are gradually described meaning, goals, principles, resources, contents, methods and instruments used by public relations. Considerable space is devoted to the process of branding, building a good image of a library and external mass media and internet presentation. The text is accompanied by many examples of a good practice from Czech libraries. In the empirical part there is presented the project of the exploratory survey about the implementation of public relations into Czech libraries in 2015. This survey helped map out the current situation and brought a lot of interesting information about attitudes towards public relations and forms used by external presentation, promotion and communication of Czech libraries. Detailed insight into the practice provides a brief overview study which describes the external communications strategy and some public relations activities in two selected public libraries in Hradec Králové.