Video jako prostředek pro zvýšení motivace a rozvoj dovedností studentů v didaktice biologie
Video as a Tool for Increasing Motivation and Developing Student's Skills in Didactics of Biology
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75593Identifikátory
SIS: 92364
Kolekce
- Kvalifikační práce [18637]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Skýbová, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy biologie - dějepis
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
23. 5. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
videohospitace, didaktika biologie, metodika 3A, učitelská profese, motivace, kompetence učiteleKlíčová slova (anglicky)
lesson observation videos, didactics of biology, 3A, methodology, teaching profession, motivation, teaching abilitiesTato diplomová práce pojednává o využití videa jako prostředku výuky v předmětu Didaktika biologie a skládá se z teoretické a praktické části. Teoretická část mapuje didaktické a praktické předměty vyučované na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a zabývá se využitím videa k profesnímu rozvoji učitele. V rámci praktické části bylo natočeno 8 videohospitací, které jsou umístěny na nově vzniklých webových stránkách (www.didaktikabiologievidea.cz). Videohospitace byly podrobeny analýze inspirované metodikou 3A a následně využity v kurzech Didaktiky biologie. Jejich přínosnost pro studenty učitelství byla zjišťována dotazníkem, který mapoval motivaci pro studium Didaktiky biologie a výkon učitelské profese a zvyšování učitelských kompetencí po zhlédnutí videí. Všechny výše zmíněné cíle se podařilo v práci naplnit. Klíčová slova: videohospitace, didaktika biologie, metodika 3A, učitelská profese, motivace, kompetence učitele
This master's thesis refers to the use of video as a teaching tool in the subject Didactics of Biology. It comprises two parts, one theoretical and another practical. The theoretical part charts the didactical and practical subjects taught at the Faculty of Education, Charles University in Prague, and deals with the use of video for the professional development of teachers. For the practical part, 8 lesson observation videos were recorded and placed on a newly created website (www.didaktikabiologievidea.cz). The observation videos were submitted to an analysis based on the 3A method and were used afterwards during the courses on Didactics of Biology. A questionnaire was carried out among the students of the teaching profession to evaluate the benefits of the videos for them. The questionnaire surveyed the motivation for studying Didactics of Biology, as well as the impact that these observation videos had on the performance of the teaching profession and the improvement of the teaching abilities. All above stated goals were accomplished in this work. Key words: lesson observation videos, didactics of biology, 3A, methodology, teaching profession, motivation, teaching abilities