Hodnocení žáků ve škole očima rodičů
Parent's attitude to the school assessment
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75563Identifiers
Study Information System: 145105
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Neuwirthová, Barbora
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
16. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
hodnocení, rodina, vztah rodiny a školy, potenciál dítěte, vztah rodiče a dítěteKeywords (English)
assessment, family, relation between family and school, child's potential, relationship between parents and childDiplomová práce se věnuje problematice přístupu rodičů ke školnímu hodnocení. Teoretická část je zaměřena na seznámení se základními pojmy, jako je hodnocení, jeho formy a funkce a možnosti objektivity; dále nastiňuje vztah rodiny a školy, jejich spolupráci a význam hodnocení v rodině a ve společnosti. Těžištěm práce je kvalitativní výzkum, jehož cílem bylo prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů poodhalit, jak vnímají hodnocení rodiče dětí na prvním stupni základní školy. Důraz je kladen především na význam a důležitost, jakou rodiče hodnocení přikládají, co si pod daným termínem představují a jak školní hodnocení ovlivňuje jejich vztah k dětem a ke škole. Na základě realizovaného výzkumu bylo zjištěno, že postoj rodičů k hodnocení je značně ambivalentní, ovlivněný zejména převládajícím společenským diskursem, vlastním obrazem dítěte a spokojeností se školou a učitelem. Klíčová slova hodnocení, rodina, vztah rodiny a školy, potenciál dítěte, vztah rodiče a dítěte
The thesis deals with the issue of parents' access to school assessment. The theoretical part is focused on basic concepts such as assessment, its form and function and the possibility of objectivity; further outlines the relationship between family and school, their cooperation and the importance of evaluation in the family and in the society. The focus of this thesis is qualitative research, whose goal was to reveal through semi-structured interviews how parents perceive the school evaluation at the primary school. Emphasis is placed on the importance and the meaning that parents attach to evaluation of what they represent the due date and how school evaluation affects their relationship with their children and the school. Based on the research, it was found that the attitude of parents towards evaluation is very ambivalent, driven mainly predominant social discourse, own image of a child and satisfaction with the school and teacher. KEYWORDS assessment, family, relationship between the family and school, the child's potential, parent- child relationship