Podmínky pro aplikaci Dlouhodobého záměru vzdělávání MŠMT v segmentu předškolního vzdělávání ve Středočeském kraji
Conditions for applying of Long-term intention of education of the Ministry of Education, Youth and Sports in the segment of preschool education in the Central Bohemian Region
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75547Identifiers
Study Information System: 175576
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Kitzberger, Jindřich
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
20. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Komparace, dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy, předškolní vzdělávání, demografický vývoj, potřeby praxe, případová studie, strategie rozvoje, MŠMT, Středočeský krajKeywords (English)
Comparation, Long-term intention of education and development of educational system of the Czech Republic, preschool education, demographical trends, practical needs, case study, development strategies, Central Bohemian RegionTato diplomová práce se soustředí na oblast předškolního vzdělávání ve Středočeském kraji v souvislosti s aplikací Dlouhodobých záměrů rozvoje vzdělávání v ČR (dále DZ) MŠMT a kraje. Zvláštní pozornost je věnována souvislostem a vývoji aktuálního problému, kterým jsou déledoběji neuspokojené poptávky po umístění v mateřských školách v některých částech regionu. Cílem této práce je zmapovat demografická a socioekonomická specifika zkoumaného regionu a jejich vývoje v posledním desetiletí, jakožto prostředí pro předškolní vzdělávání. V teoretické části práce mapuje srovnání DZ MŠMT 2015-2020 s draftem jemu odpovídajícího dokumentu Středočeského kraje (2016). Přináší diskuse vybraných kapitol Dlouhodobého záměru rozvoje vzdělávání v ČR MŠMT a Středočeského kraje v evropském rámci předškolního vzdělávání. Nastiňuje zhodnocení úspěšnosti aplikace DZ Středočeského kraje v minulém období ve světle statistických údajů. Stěžejní bod výzkumné části tvoří interpretace statistických údajů o počtu přijatých/nepřijatých dětí v předškolním vzdělávání za uplynulých pět let a jejich vztah k Dlouhodobému záměru vzdělávání MŠMT, resp. Středočeského kraje. Závěrečná část práce přináší výsledky šetření, které ilustrují nastolené trendy na případové studii dvou odlišných mateřských škol v okrese Praha-západ: Hostivice...
This thesis focuses on the area of preschool education in the Central Region in connection with the application of the Long-term Plan on Education (DZ) of the Ministry and of the region. Special attention is paid to the context and development of the current problem, which is longer-term unmet demand for placement in kindergarten in some parts of the region. The aim of this paper is to describe the demographic and socioeconomic specifics of the investigated region and their development over the last decade as an environment for pre- school education. The theoretical part of this work presents a comparison of DZ of Ministry of Education from 2015 to 2020 with its corresponding draft document of the Central Bohemian Region (2016). It brings the discussion of selected chapters of the Strategic Plan of the Ministry of Education and Training of the Central Region in the European pre-school education. It outlines the evaluation of success by DZ the Central Region in the past in the light of statistical data. The focal point of the research section consists of interpretations of statistical data on the number of received / missed children in preschool education over the past five years and their relation to the Long-term Plan for Education Ministry, respectively. Central Bohemia. The final part presents...