Motorická imitace jako předpoklad sebeobsluhy u dětí s poruchami autistického spektra
Motor imitation as a precondition for self-care skills for children with autism spectrum disorders
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75544Identifiers
Study Information System: 163372
Collections
- Kvalifikační práce [18094]
Author
Advisor
Referee
Valešová Malecová, Barbara
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Poruchy autistického spektra, pervazivní vývojové poruchy, triáda postižení, motorický vývoj, motorická imitace, sebeobslužné dovednostiKeywords (English)
Autism spectrum disorders, pervasive developmental disorder, triad of impairments, motor development, motor imitation, self-help skillsDiplomová práce se zabývá problematikou poruch autistického spektra z hlediska jejich etiologie a diagnostických kritérií. Teoretická část dále pojednává o vývoji terminologie poruch a historické koncepci péče o jedince s autismem. Jsou zde popsány jednotlivé kategorie postižení a jejich projevy. Další kapitola popisuje specifika sebeobslužných dovedností u dětí s autismem a charakterizuje motorický vývoj dítěte předškolního věku se zaměřením na motorickou imitaci, jako jednu z dílčích pohybových schopností. V rámci výzkumného šetření práce analyzuje míru vlivu motorické imitace na rozvoj sebeobslužných dovedností u dětí s autismem. Zaměřuje se na zhodnocení vývojové úrovně respondentů v oblasti sebeobsluhy a její rozvoj v závislosti na intenzivním imitačním tréninku. Stanovení aktuální vývojové úrovně umožňuje lehčí orientaci v rámci sebeobslužných dovedností, které lze s dítětem procvičovat. Jejich výčet je umístěn v příloze. Dále výzkum objasňuje, jaké techniky byly při nácviku motorické imitace nejúspěšnější. KLÍČOVÁ SLOVA Poruchy autistického spektra, pervazivní vývojové poruchy, triáda postižení, motorický vývoj, motorická imitace, sebeobslužné dovednosti
The thesis deals with Autistic Spectrum Disorders in terms of their ethology and diagnostic criteria. The theoretical part further describes development of terminology of these disorders and historical concept of care of individuals with Autism. Included are also categories of disabilities and their symptoms. Another chapter discusses the specifics of self-help skills of children with Autism and characterizes motor development of preschool children with an emphasis on motor imitation, as one of the sub-kinetic abilities. The aim of the research work is to analyse the degree of influence of motor imitation on the development of self-help skills of children with Autism. It focuses on evaluation of the developmental level of the respondent's self-help skills and its development influenced by intensive imitation training. Determination of the actual developmental level allows easier orientation within self-help skills that can be practiced with the child. Their list is located in the attachments. Further research clarifies what techniques were the most successful during motor imitation training. KEYWORD Autism spectrum disorders, pervasive developmental disorder, triad of impairments, motor development, motor imitation, self-help skills.