Využití Povídek malostranských ve výuce literatury na ZŠ
Making use of Povídky malostranské in teaching literature at elementary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75131Identifikátory
SIS: 148543
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hausenblas, Ondřej
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - dějepis
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
3. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Jan Neruda, Povídky malostranské, čítanky, výuka literární výchovy, příprava na výuku, práce s textem, postavy, vypravěč, časoprostorKlíčová slova (anglicky)
Jan Neruda, Povídky malostranské, reeding-books, teaching literature, preparation for teaching, working with texts, characters, narrator, spacetimePrvní část diplomové práce předkládá didakticky transformovaný výklad o Janu Nerudovi, jeho životě a tvorbě, a o Povídkách malostranských jako komplexním díle. Jsou zde obecné informace o cyklu povídek, nastíněn je proces vzniku tohoto díla a v neposlední řadě náměty (výrazné rysy Povídek malostranských), které by se daly využít ve škole. Vyučovací hodiny mohou být zaměřeny na postavy, vypravěčský styl nebo časoprostor. V následujících kapitolách jsou základní údaje o českých pubescentních čtenářích, nachází se zde vyhodnocení řízených rozhovorů s učiteli základních škol o jejich zkušenostech a způsobu práce s Povídkami malostranskými a jsou zde shrnuty poznatky o tom, jak téma Povídek malostranských zpracovávají autoři čítanek. Důležitou součástí práce jsou tři vzorové hodiny založené na práci s texty Povídek malostranských (každá zaměřena na jeden z výrazných rysů tohoto díla). Tyto hodiny byly odučeny na základní škole, jsou proto opatřeny hodnocením.
The first part of the thesis presents didactically transformed interpretation about Jan Neruda, his life and work, and about Povídky malostranské as a part of the complex. There is general information about the cycle of short stories. The process of creating of this work and also the themes are outlined here (distinctive features of Povídky malostranské), which could be used at school. Lessons can be focused on the characters, narrative style, or spacetime. In the following chapters there are the basic facts about Czech pubescent readers, the evaluation of structured interviews with primary school teachers about their experiences and the way how to work with Povídky malostranské there is summarized knowledge about the way how the authors handle the topic of Povídky malostranské of reading-books. The three model lessons based on the working with the texts (each lesson is focused on one of the distinctive features of this work) are the important part of this thesis. These lessons were taught at elementary school, therefore they are provided with the evaluation.