Metody a principy práce s tělem pro sebereflexi a osobnostní rozvoj
Methods and principles of self-reflection and personal development
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75034Identifikátory
SIS: 138295
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Koťa, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství pedagogiky
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
14. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Edukace, tělo, embodiment, fenomenologie, rozvoj osobnosti, somatické disciplíny, osobnostně sociální výchovaKlíčová slova (anglicky)
Education, body, embodiment, phenomenology, personal development, somatic disciplines, personal social development(česky) Práce se zabývá tématem vnímání vlastního těla a jeho souvislostí se sebereflexí - zejména vnímáním vlastní osobnosti, a to v kontextu školní edukace. Jedná se zejména o přehledovou studii, která představuje tzv. pedagogiku embodimentu (neboli pedagogiku vtěleného učení). Ve druhé části práce pojmenováváme hlavní principy vtěleného učení a jejich význam pro sebereflexi. Použitou metodou je umělecký výzkum, který potvrzuje význam vtěleného učení pro rozvoj osobnosti a popisuje principy, metody a přístupy, které umožňují realizovat vtělené učení. Práce je tak přínosem pro reálnou edukační praxi v tématu osobnostního rozvoje coby průřezového tématu RVP.
(in English): The thesis deals with the topic of perception of one's own body and it's connection to selfreflection - especially sensation of one's own personality, in the context of school education. The thesis is an overview study, introducing the so-called education of embodiment. In the second part, the thesis describes main principles of embodied learning and their importance for self-reflection. The thesis utilizes the method of art based research, which confirms the importance of embodied learning for personal development and describes principles, methods and approaches, that allow to implement embodied learning. The thesis is a contribution to the real educational practice in the topic of personal development as a cross- curricular theme personal and social development.