Vliv činnosti ČŠI na praxi základních škol v Praze
Impact of CSI activities on practice in primary schools in Prague
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74991Identifiers
Study Information System: 172076
Collections
- Kvalifikační práce [19128]
Author
Advisor
Referee
Trunda, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
ČŠI, externí evaluace, základní škola, ředitel školy, řízení školy, kvalitní škola, zlepšení kvality vzděláváníKeywords (English)
CSI, external evaluation, primary school, headmaster, managing school, quality school, education quality improvementČeská školní inspekce (ČŠI) je v České republice jedinou institucí, která provádí externí hodnocení vzdělávacího systému. Jejím hlavním úkolem je zvyšování kvality poskytovaného vzdělávání. Cílem této diplomové práce je popsat různé druhy činností ČŠI a zjistit, které činnosti a jak ovlivňují praxi základních škol v Praze. Z výsledků dotazníkového šetření, rozhovorů s řediteli a vyjádřením náměstka ústředního školního inspektora vyplývá, že naprostá většina ředitelů - respondentů při své další práci vychází ze závěrů ČŠI, doporučení inspektorů bere v potaz a řídí se jimi. ČŠI ovlivňuje fungování škol také nepřímo: nastavením Kritérií hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání skrze stakeholdery prostřednictvím své publikační činnosti pomocí systému InspIS SET Výzkum ukázal, že většina ředitelů škol považuje inspekční činnost ČŠI za důležitou. KLÍČOVÁ SLOVA ČŠI, externí evaluace, základní škola, ředitel školy, řízení školy, kvalitní škola, zlepšení kvality vzdělávání
The Czech School Inspectorate (CSI) is the only institution responsible for external evaluation of educational system in the Czech Republic. Its main purpose is improving the quality of education provided. The aim of the diploma thesis is to describe different CSI's activities and to find out which of them and how influence practice of primary schools in Prague. The results of the analysis of questionnaires, interviews with some headteachers and Deputy Chief School Inspector's comment show that majority of headteacher respondents act upon school inspection report, take inspectors' advice into consideration and follow them. The CSI also influences schools indirectly: by setting Criteria for Evaluation of Conditions, Course and Outcomes of Education by stakeholder pressure by publishing of numerous outputs by means of InspIS SET system The research shows that most headteacher respondents consider school inspections to be important for them. KEYWORDS CSI, external evaluation, primary school, headmaster, managing school, quality school, education quality improvement